Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Parazytologia systematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia systematyczna | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Anatomia ptaka |
W-2 | Zoologia bezkręgowców i parazytologia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów |
C-2 | Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych |
C-3 | Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka |
C-4 | Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji | 3 |
T-L-2 | Metody parazytologicznych badań diagnostycznych | 3 |
T-L-3 | Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych | 4 |
T-L-4 | Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka | 6 |
T-L-5 | Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka | 6 |
T-L-6 | Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka | 4 |
T-L-7 | Teoretyczne (pisemne) i praktyczne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
28 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej) | 3 |
T-W-2 | Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów? | 2 |
T-W-3 | Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa | 4 |
T-W-4 | Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes, Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata) | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek | 12 |
A-L-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
M-3 | Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa | BL_2A_W02, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2, C-4 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-D1_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty | BL_2A_W02, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2, C-4 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BLZ-S-D1_W03 Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej | BL_2A_W02, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BLZ-S-D1_W04 Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | BL_2A_U06, BL_2A_U16 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U09 | C-1, C-3, C-4 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-2 |
BL_2A_BLZ-S-D1_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | — | — | — |
BL_2A_BLZ-S-D1_K02 W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | BL_2A_K06 | P2A_K06 | — | — | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa | 2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. |
3,0 | Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
BL_2A_BLZ-S-D1_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
BL_2A_BLZ-S-D1_W03 Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej | 2,0 | Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów. |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej. | |
3,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalania. | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania. | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania. | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania. | |
BL_2A_BLZ-S-D1_W04 Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego | 2,0 | Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych. |
3,0 | Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne. | |
3,5 | Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
4,0 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
4,5 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
5,0 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii. | |
BL_2A_BLZ-S-D1_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | 2,0 | Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych. |
3,0 | Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
3,5 | Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
4,0 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych. | |
4,5 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta. | |
5,0 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D1_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-D1_K02 W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | |
3,0 | W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
- K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
- Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000