Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Gospodarka zasobami wód i ich ochrona:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka zasobami wód i ich ochrona | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość hydrochemii, hydrologii, biologi wód, morfometrii jezior i rzek, gatunków występujących w wodach śródlądowych i morskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | I. zaznajomienie studentów z wielkością zasobów wodnych na świecie i w Polsce II. ocena możliwości wykorzystania wód powierzchniowych III. zaznajomienie z gatunkami ryb występujących w wodach śródlądowych i morskich IV. metody i charakterystyka ochrony wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych rzek, Określanie charakterystycznych cech hydrologicznych jezior, Szacowanie wielkości zlewni bezpośredniej i pośredniejm, Określanie stopnia jeziorności | 5 |
T-A-2 | Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranej rzeki, Oznakowanie torów wodnych , Podstawy locji, Opracowanie planu zagospodarowania turystycznego wybranego jeziora, Opracowanie planów zagospodarowania rybackiego wód, Opracowanie zagospodarowania wędkarskiego wód | 7 |
T-A-3 | Zmiany bioróżnorodności zwierząt i roślin wodnych Rośliny i zwierzęta chronione Określanie na podstawie wybranego gatunku ryby wymiaru i okresu ochronnego Ocena możliwości ochrony wybranych gatunków zwierząt wodnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby wód w Polsce i na świecie Korzystanie i zarządzanie zasobami wodnymi | 2 |
T-W-2 | Zagospodarowanie turystyczne, rybackie i wędkarskie rzek i jezior | 5 |
T-W-3 | Ożywione elementy zasobów wodnych, charakterystyka kręgowców wodnych, bezkręgowców wodnych. Nieożywione elementy środowiska wodnego. Bioróżnorodność flory i fauny wód śródlądowych i morskich. Prawne podstawy ochrony zasobów wodnych | 5 |
T-W-4 | Ochrona czynna i bierna. Kategorie zwierząt i roślin chronionych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestwnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie konspektów | 10 |
A-A-3 | studiowaine literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacją multimedialną Praca grupowa Praca metodą projektów badawczych Rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_W01 Student powinien definiować zagadnienia związane zasobami wodnymi na świecie i w Polsce. | BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.1_W02 Definiować i objaśniać zależności w środowisku wodnym Rozpoznawać gatunki zwierząt wodnych Wskazywać możliwości gospodarki wodnej | BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W06, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.1_W03 Zna metody ochrony wód | BL_2A_W09, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_U01 Student umie analizować stan zasobów wód Dobrać optymalne metody ochrony wód | BL_2A_U01, BL_2A_U02, BL_2A_U05, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U11 | C-1 | T-W-1, T-A-3 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.1_U02 Potrafi esploatować zasoby biotyczne wód i prowadzić racjonalną goaspodarkę zasobamiwodnymi | BL_2A_U06, BL_2A_U12, BL_2A_U13, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.1_U03 Student umie okreslić relacje poimedzy poszczególnymi składnikami środowiska biotycznego i abiotycznego | BL_2A_U12, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_K01 Dbałość o środowisko | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K04, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-3 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.1_K02 Postępowanie w sprawie zagospodarowania zasobów wodnych zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi Postrzeganie relacji pomiędzy zasobami wodnymi a ich zagospodarowaniem | BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_W01 Student powinien definiować zagadnienia związane zasobami wodnymi na świecie i w Polsce. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
BL_2A_BLW-S-O3.1_W02 Definiować i objaśniać zależności w środowisku wodnym Rozpoznawać gatunki zwierząt wodnych Wskazywać możliwości gospodarki wodnej | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
BL_2A_BLW-S-O3.1_W03 Zna metody ochrony wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_U01 Student umie analizować stan zasobów wód Dobrać optymalne metody ochrony wód | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-O3.1_U02 Potrafi esploatować zasoby biotyczne wód i prowadzić racjonalną goaspodarkę zasobamiwodnymi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-O3.1_U03 Student umie okreslić relacje poimedzy poszczególnymi składnikami środowiska biotycznego i abiotycznego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.1_K01 Dbałość o środowisko | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-O3.1_K02 Postępowanie w sprawie zagospodarowania zasobów wodnych zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi Postrzeganie relacji pomiędzy zasobami wodnymi a ich zagospodarowaniem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz – Grabowska Elżbieta, Mikulski Zbigniew, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Chełmicki Wojciech, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Gajda M, Czas na wodę. Gospodarka Wodna, Wyd. Sigma NOT, 2007, 1
- Grochowicz Ewa, Korytkowski Jan, Ochrona przyrody i wód, WSiP, Warszawa, 1996