Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Ornitologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ornitologia | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii i ekologii ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii, ekologii i biologii ptaków. |
C-2 | Zapoznanie studentów awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji. | 2 |
T-A-2 | Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce. | 2 |
T-A-3 | Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków. | 2 |
T-L-2 | Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków. | 2 |
T-L-3 | Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce. | 4 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków. | 1 |
T-W-2 | Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych. | 1 |
T-W-3 | Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków. | 1 |
T-W-4 | Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji. | 1 |
T-W-5 | Biologia okresu lęgowego. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach | 1 |
A-A-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 2 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do kartkówki | 4 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 2 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach | 1 |
9 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Film. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_W01 Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków. | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-S-B5_W02 Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony. | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-A-2 | M-2, M-3, M-5 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_U01 Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne, oraz korzystać z przewodnika do oznaczania ptaków | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-4, M-5 | S-2 |
BL_2A_BLM-S-B5_U02 Student potrafi przeprowadzić sekcję ptaka i wykonać podstawowe pomiary morfometryczne | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-L-1 | M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_K01 Podczas pracy z materiałem biologicznym student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | BL_2A_K06 | P2A_K06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_W01 Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków. | 2,0 | tudent: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia liczne błędy merytoryczne |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów. | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów. | |
BL_2A_BLM-S-B5_W02 Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_U01 Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne, oraz korzystać z przewodnika do oznaczania ptaków | 2,0 | Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych w terenie oraz rozpoznawać ptaków |
3,0 | Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych w terenie oraz rozpoznawać ptaków | |
3,5 | Student : -potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga częstej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków | |
4,0 | Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego ale wymaga nieznacznej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków | |
4,5 | Student: - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; w sporadycznych sytuacjach wymaga nieznacznej pomocy i kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków | |
5,0 | Student : - w pełni wykorzystuje posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; samodzielnie i bez trudności przeprowadza obserwacje ornitologiczne i rozpoznaje ptaki | |
BL_2A_BLM-S-B5_U02 Student potrafi przeprowadzić sekcję ptaka i wykonać podstawowe pomiary morfometryczne | 2,0 | Student: -nie potrafi przeprowadzićsekcji ptaka i wykonać podstawowych pomiarów morfometrycznych, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student: - potrafi poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, wskazuje i interpretuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia | |
5,0 | Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, interpretuje i wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia, interpretuje różnice morfologiczne w aspekcie porównawczym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B5_K01 Podczas pracy z materiałem biologicznym student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem biologicznym. |
3,0 | Student jest tylko częściowo świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym. | |
3,5 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | |
4,0 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy. | |
4,5 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych. | |
5,0 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. |
Literatura podstawowa
- Kruszewicz A., Ptaki polski t. I i II, Multico, Warszawa, 2006
- Brown R, Ferguson J., Lawrence M., Lees D., Brown R., Tropy i ślady ptaków, MUZA, Warszawa, 2006
- Migracje ptaków, Migracje ptaków, MUZA, Warszawa, 2007
- Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany, PTPP "pro Natura", Poznań, 2003
- del Hoyo J., Elliott A. & Sargatal J., Handbook of the Birds of the World, Lynx Editions, Barcelona, 1992
Literatura dodatkowa
- Cieślak M., Dul B., Pióra Identyfikacja gatunków rzadkich, NATURA, Warszawa, 2006
- Bocheński Z., Tomek T., Lasota Moskalewska A., Bocheński Z., Podstawy archeozoologii. Ptaki, PWN, Warszawa, 2000
- Dudziński W., Keller M., Atlas ptaków świata, Multico, Warszawa, 2000
- Ferens B., Wojtusiak R., Ornitologia ogólna, PWN, Warszawa, 1960