Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Paleobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Paleobiologia | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość analiz filogenetycznych, znajomość rozpoznawania gatunków roślin i zwierzat, botanika, limnologia, anatomia zwierzat, zarys historii ewolucji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z formami życia na ziemi ich ewolucji, organizmów wymarłych, odkrycia paleobiologii, definicje, zmiany w świecie roślin i zwierząt na tle zmian środowiskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z wybranymi grupami kopalnych organizmów, analizowanych pod kątem ich morfologii funkcjonalnej, paleoekologii, stratygrafii oraz trendów ewolucyjnych: Homonidy i inne naczelne Pozostałe ssaki | 3 |
T-A-2 | Dinozaury, pterozauty, ptaki, płazy, gady | 3 |
T-A-3 | Ryby kostnoszkieletowe Ryby chrzęstnoszkieletowe Pozostałe ryby Pozostałe strunowce Bezkręgowce | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza tofonomiczna | 2 |
T-L-2 | Geochronologia | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków płazów, gadów, ptaków, ssaków, bezkręgowców | 5 |
T-L-4 | Rozpoznawanie sklamieniałości wybranych gatunków roślin Rozpoznawanie sklamieniałości ichtiozaurów Rozpoznawanie sklamieniałości ryb pancernych Rozpoznawanie sklamieniałości innych gatunków ryb | 4 |
T-L-5 | Ocena wieku skamieniałości Fauna ediakarańska Komputerowe metody analiz statystycznych w paleontologii | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i znaczenie paleobiologii. Początki życia na ziemi | 4 |
T-W-2 | Najstarsze formy zwierzęce Najstarsze formy roślinne | 4 |
T-W-3 | Odkrycia paleobiologii Paleoekologia | 4 |
T-W-4 | Wielkie kryzysy wymierania w historii świata organicznego. | 4 |
T-W-5 | Przegląd systematyczny grup taksonomicznych wymarłych bezkręgowców, kręgowców i roślin | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Opracowanie konspektów | 10 |
A-A-3 | opracowanie wyników badań | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie konspektów | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacja multimedialną Praca w terenie Praca metodą projektów badawczych Praca grupowa Rozwiaqzywanie zadań badawczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja i ocena konspektów i sprawdzianów |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktyczny umiejętnosci |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_W01 Student ma odpowiednia wiedzę aby definiować pojęcia z zakresu paleobiologii, objaśniać zmiany w strukturze świata roślin i zwierząt w danym okresie | BL_2A_W01, BL_2A_W09, BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-5 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-C11_W02 Student potrafi tłumaczyć i posumowywać historię powstawania i wymierania gatunków, wskazywać i nazywać gatunki zwierząt i roślin wymarłych | BL_2A_W01, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-C11_W03 Student potrafi odróżniać gatunki zwierząt i rślin wymarłych oraz określić powiazania filogenetyczne do gatunków obecnie występujacych | BL_2A_W01, BL_2A_W10, BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_U01 Student potrafi określić przynależnosć gatunkową lub rodzajową zwierzat i roślin wymarłych | BL_2A_U01, BL_2A_U02, BL_2A_U06, BL_2A_U15 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U11 | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-C11_U02 tudent potrafi analizować historię i ewolucję poszczególnych gatunkow roślin i zwierzat, prowadzić i organizować poszukiwania skamielin | BL_2A_U02, BL_2A_U09, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-C11_U03 Potrafi przeprowadzić analizę tofonomiczną | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_K01 W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Zdolnośc do określenia przynależnosci gatunkowej skamieliny oraz jej wieku | BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-C11_K02 Świadome postrzeganie relacji pomiedzy obcnie występujacymi gatunkami flory i fauny i gatunkami które zamieszkiwały ten teren w poprzednich wiekach | BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_W01 Student ma odpowiednia wiedzę aby definiować pojęcia z zakresu paleobiologii, objaśniać zmiany w strukturze świata roślin i zwierząt w danym okresie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-C11_W02 Student potrafi tłumaczyć i posumowywać historię powstawania i wymierania gatunków, wskazywać i nazywać gatunki zwierząt i roślin wymarłych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-C11_W03 Student potrafi odróżniać gatunki zwierząt i rślin wymarłych oraz określić powiazania filogenetyczne do gatunków obecnie występujacych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_U01 Student potrafi określić przynależnosć gatunkową lub rodzajową zwierzat i roślin wymarłych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-C11_U02 tudent potrafi analizować historię i ewolucję poszczególnych gatunkow roślin i zwierzat, prowadzić i organizować poszukiwania skamielin | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
BL_2A_BLW-S-C11_U03 Potrafi przeprowadzić analizę tofonomiczną | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C11_K01 W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Zdolnośc do określenia przynależnosci gatunkowej skamieliny oraz jej wieku | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym | |
BL_2A_BLW-S-C11_K02 Świadome postrzeganie relacji pomiedzy obcnie występujacymi gatunkami flory i fauny i gatunkami które zamieszkiwały ten teren w poprzednich wiekach | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnosci ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale równiez dokonuje ich analizy. Potrafi równiez prowadzic dyskusje o osiagnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach oraz oszacowac błedy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac, dyskutowac o osiagnietych wynikach, a takze proponowac modyfikacje w układzie pomiarowym |
Literatura podstawowa
- Brenchley, P.J. & Harper D.A.T, Palaeoecology: Ecosystems, environments and evolution, Chapman & Hall; London, London, 1998
- Clarkson, Invertebrate Palaeontology and Evolution, Hapman and Hall, London, 1986
- Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, PWN, Warszawa, 2003
- Hammer, Ø. & Harper, D.A.T, Paleontological Data Analysis, Wiley-Blackwell, Oxford, 2005
- Raupp D. M. & Stanley M. S, Podstawy paleontologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Fortey R, Życie. Nieautoryzowana biografia, Wyd. Albatros, 1999
- Lehmann U & Hillmer, Bezkręgowce kopalne, Wyd. Geologiczne, 1987