Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia ewolucyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia ewolucyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.1
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.1
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.1
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
5
wykłady
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).1
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.1
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.1
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.1
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
BT_1A_W07, BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BT_1A_BT-S-O6.1_W02
Student zna budowe morfologiczną i anatomiczną narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_U01
Student potrafi poprawnie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BT_1A_BT-S-O6.1_U02
Student potrafi omówić budowe oraz funkcje poszczegowlnych tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
BT_1A_U07R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_K01
Student rozumie konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4
BT_1A_BT-S-O6.1_K02
Student wykazuje aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna molekularnego podłoża podstawowych procesów życiowych. Student nie ma wiedzy na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dostatecznie zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych.
4,0Student w stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dobrze zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych.
4,5Student w stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dobrze zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
BT_1A_BT-S-O6.1_W02
Student zna budowe morfologiczną i anatomiczną narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
2,0Student nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
3,0Student dostaecznie zna budowe morfologiczną i anatomiczną kilku omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
3,5Student dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną kilku omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
4,0Student dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wiekszości omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student bardzo dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wiekszości omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
5,0Student bardzo dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wszystkich omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_U01
Student potrafi poprawnie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
2,0Student nie potrafi posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
3,0Student potrafi dostatecznie posługiwać sie zagadnieniami tylko z zakresu budowy komórek organizmów zwierzęcych.
3,5Student potrafi dostatecznie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
4,0Student potrafi poprawnie posługiwać sie wybranymi zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
4,5Student potrafi poprawnie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
5,0Student potrafi poprawnie i biegle posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
BT_1A_BT-S-O6.1_U02
Student potrafi omówić budowe oraz funkcje poszczegowlnych tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
2,0Student nie potrafi omówić budowy oraz funkcji poszczególnych tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student nie potrafi właściwie interpretować wpływu czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
3,0Student potrafi tylko omówić budowe oraz funkcje wybranych z omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych.
3,5Student potrafi omówić budowe oraz funkcje wybranych z omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
4,0Student potrafi omówić budowe oraz funkcje prawie wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
4,5Student potrafi omówić budowe oraz funkcje prawie wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ omawianych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
5,0Student potrafi omówić budowe oraz funkcje wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ omawianych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O6.1_K01
Student rozumie konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
2,0Student nie rozumie konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Nie potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
3,0Student rozumie w stopniu dostatecznym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej
3,5Student rozumie w stopniu dostatecznym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współdziałać jako członek zespołu ale nie potrafi przejąć roli lidera.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
4,5Student rozumie w stopniu bardzo dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi również współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi doskonale współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
BT_1A_BT-S-O6.1_K02
Student wykazuje aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
2,0Student nie wykazuje aktywność i chęci zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
3,0Student wykazuje w stopniu dostatecznym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym plus aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
4,0Student wykazuje w stopniu dobrym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym plus aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.

Literatura podstawowa

  1. Knut Schmidt- Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
  2. Stanisław Kozłowski, Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Pat Willmer, Graham Stone, Ian Johnstone, Enivoronmental physiology of animals, John Wiley And Sons, 2009, 2
  2. Christopher D. Moyes, Patricia M. Schulte, Principles of animal physiology, Pearson/Benjamin Cummings, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.1
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.1
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.1
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).1
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.1
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.1
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.1
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna molekularnego podłoża podstawowych procesów życiowych. Student nie ma wiedzy na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dostatecznie zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych.
4,0Student w stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dobrze zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych.
4,5Student w stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student dobrze zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych. Student zna molekularne podłoże podstawowych procesów życiowych. Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na czynność poszczególnych narzadów i układów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_W02Student zna budowe morfologiczną i anatomiczną narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
3,0Student dostaecznie zna budowe morfologiczną i anatomiczną kilku omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
3,5Student dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną kilku omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
4,0Student dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wiekszości omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student bardzo dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wiekszości omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
5,0Student bardzo dobrze zna budowe morfologiczną i anatomiczną wszystkich omawianych podczas zajęć narządów oraz układów wybranych gatunków zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_U01Student potrafi poprawnie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
3,0Student potrafi dostatecznie posługiwać sie zagadnieniami tylko z zakresu budowy komórek organizmów zwierzęcych.
3,5Student potrafi dostatecznie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
4,0Student potrafi poprawnie posługiwać sie wybranymi zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
4,5Student potrafi poprawnie posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
5,0Student potrafi poprawnie i biegle posługiwać sie zagadnieniami z zakresu budowy i czynności komórek organizmów zwierzęcych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_U02Student potrafi omówić budowe oraz funkcje poszczegowlnych tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić budowy oraz funkcji poszczególnych tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student nie potrafi właściwie interpretować wpływu czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
3,0Student potrafi tylko omówić budowe oraz funkcje wybranych z omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych.
3,5Student potrafi omówić budowe oraz funkcje wybranych z omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
4,0Student potrafi omówić budowe oraz funkcje prawie wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
4,5Student potrafi omówić budowe oraz funkcje prawie wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ omawianych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
5,0Student potrafi omówić budowe oraz funkcje wszystkich omawianych podczas zajęć tkanek, narzadów i układów organizmów zwierzecych. Student potrafi właściwie interpretować wpływ omawianych czynników środowiska zewnętrznego na procesy fizjologiczne w organizmach zwierzęcych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_K01Student rozumie konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Nie potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
3,0Student rozumie w stopniu dostatecznym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej
3,5Student rozumie w stopniu dostatecznym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współdziałać jako członek zespołu ale nie potrafi przejąć roli lidera.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
4,5Student rozumie w stopniu bardzo dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi również współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym konieczność współpracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi doskonale współdziałać jako członek zespołu i przejąć rolę lidera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O6.1_K02Student wykazuje aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-A-1Możliwości adaptacyjne organizmu do życia w skrajnych warunkach środowiska. Skutki przekraczania granic przystosowania. Konsekwencje przekraczania granic przystosowania. Przykłady przekraczania granic przystosowania.
T-A-2Zwierzęta oddychające powietrzem, typy narządów oddechowych (skrzela, płuca, tchawki), rola skóry w oddychaniu. Zwierzęta nurkujące, ryby oddychające powietrzem, oddychanie zarodków i piskląt w jajach. Krzywe dysocjacji tlenu (wpływ temperatury, wpływ dwutlenku węgla i pH, wpływ fosforanów organicznych). Krzywa dysocjacji krwi płodowej. Wpływ wysokości n.p.m na krzywe dysocjacji tlenu. Transport dwutlenku węgla we krwi.
T-A-3Rola wody w organizmie zwierząt. Bilans wodny w różnych okresach życia i stanach fizjologicznych. Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Mechanizm pragnienia. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.
T-A-4Monitoring stanu zdrowia zwierząt i środowiska. Świadome i kierunkowe działanie modyfikujące czynniki środowiskowe najintensywniej oddziałujące na organizm zwierząt w danym ekosystemie. Inżynieria środowiskowa.
T-W-1Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek (np. produkcji enzymów, przekazywania informacji genetycznej, reaktywności receptorów).
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Rodzaje barwników oddechowych (hemocyjanina, hemerytryna, chlorokruoryna, hemoglobina). Wielkość i kształt krwinek czerwonych.
T-W-3Krążenie występujące u kręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia (smoczkouste, ryby, ryby dwudyszne, płazy, gady, ptaki i ssaki). Krążenie występujące u bezkręgowców. Wielkość serca kręgowców, częstotliwość skurczów serca i pojemność minutowa.
T-W-4Istota termoregulacji zwierząt stałocieplnych. Mechanizmy termoregulacyjne u zwierząt zmiennocieplnych. Fizjologiczne skutki zmiany temperatury.Przyczyny śmierci cieplnej. Tolerancja na chłód i zamarzanie, odporność na zimno. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Mechanizmy termoregulacyjne u noworodków różnych gatunków zwierząt (typ tyroksynowy, pośredni i noradrenalinowy noworodka). Hibernacja i estywacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywność i chęci zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
3,0Student wykazuje w stopniu dostatecznym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym plus aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
4,0Student wykazuje w stopniu dobrym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym plus aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym aktywność i chęć zdobywania wiedzy w oparciu o różne żrodła informacji naukowej.