Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia technologiczne i aparatura badawcza w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia technologiczne i aparatura badawcza w biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom aparatury badawczej niezbednej do przygotowania oraz analizowania prób. Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania nowoczesnych technik w analizach proteomicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z inżynierią bioreaktorów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomiary właściwości fizycznych biopłynów. Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach | 1 |
T-A-2 | Wymiana masy w bioreaktorach. Instalacja membranowa do mikrofiltracji roztworów drożdży | 1 |
T-A-3 | Biofiltracja gazów odlotowych w biofiltrach zamkniętych | 1 |
T-A-4 | Aparatura stosowana podczas przygotowywania odczynników prób przed wykonaniem analizy. System do dejonizacji wody, łaźnia ultradźwiękowa pH-metry, wagi analityczne, autoklawy. Czyszczenie i zagęszczanie próbek poprzez ekstrakcję ciecz-ciało stałe z wykorzystaniem systemów próżniowych - system próżniowy Baker spe -12G. Zasady działania homogenizatorów i ich zastosowanie - zestaw do homogenizacji i izolacji DNA z tkanek: Tissue Lyser oraz homogenizator DI 25 basic.Wykorzystanie wirówek frakcjonująch o prędkości powyżej 20000 rpm do odwirowywania osadów i rozdzielania próbki. System do zatężania DNA, RNA, nukleotydów i białek - Concentrator 5301. | 1 |
T-A-5 | Aparatura do identyfikacji białek metodą Western-Blot. Zasada działania i wykorzystanie systemu do transferu półsuchego białek, z żelu na membrany nitrocelulozowe i PVDF – Trans–Blot Semi–Dry system. Zasada działania i wykorzystanie systemu do transferu mokrego białek, z żelu na membrany nitrocelulozowe i PVDF – TV 100 Modular Electroblotter. Wykorzystanie Orbital Shacker w inkubacji z przeciwciałami I i II rzędowymi. | 1 |
T-A-6 | Wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych niezbędnych do oceny elektroforegramów na podstawie programów PDQuest 8.0 oraz QuantityOne. | 1 |
T-A-7 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie procesu biotechnologicznego. | 1 |
T-W-2 | Inżynieria bioreaktorów. Aparatura stosowana w procesach wydzielania i oczyszczania bioproduktów. | 1 |
T-W-3 | Kontrola procesów biotechnologicznych. | 1 |
T-W-4 | Aparatura do przygotowywania próbek i odczynników. Wirówki, homogenizatory, systemy do ekstrakcji, mikroekstrakcja, systemy do zatężania próbek, aparatura stosowana przy odgazowywaniu odczynników i jej rola, zasady działania pehametrów i kalibracja, zasady działania systemów do uzyskiwania czystej wody, zasady działania i korzystania z wag analitycznych, źródła błędów popełniane przy ważeniu, działanie i wykorzystanie autoklawów. | 2 |
T-W-5 | Aparatura do identyfikacji białek z zastosowaniem przeciwciał. Aparatura niezbędna dla przeprowadzenia testu Elisa oraz identyfikacji białek z zastosowaniem techniki Western Blot. Metody elektrotransferu białek z żelu na membranę (elektrotransfer mokry i półsuchy, parametry elektrotransferu). Rodzaje oraz właściwości błon wykorzystywanych do transferu białek z żelu. Możliwości wykorzystania drobnego sprzętu laboratoryjnego do inkubacji błon z przeciwciałami. Możliwości wykorzystania kamery cyfrowej oraz kliszy do wizualizacji oraz archiwizacji. | 1 |
T-W-6 | Podstawowe urządzenia do wizualizacji białek. Programy bioinformatyczne do analizy róznic w profilach bialkowych, analizy ilościowej i jakościowej bialek, podstawowe testy statystyczne | 1 |
T-W-7 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | Przytgotowanie do zaliczenia treści wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i rzutnika. |
M-3 | Prezentacja omawianego podczas zajęć wybranej aparatury badawczej. |
M-4 | Praca w grupach |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_W01 Student ma pogłebioną wiedzę z zakresu budowy, działania urządzeń technologicznych oraz aparatury wykorzystywanej w analizach i zadaniach biotechnologicznych | BT_1A_W10, BT_1A_W11 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BT_1A_BT-N-C25_W02 Student zna programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. | BT_1A_W13 | R1A_W05, R1A_W09 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_U02 Student potrafi przedstawić niezbędną aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | BT_1A_U10, BT_1A_U14 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_K01 Student rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | BT_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1 |
BT_1A_BT-N-C25_K02 Student rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | BT_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
BT_1A_BT-N-C25_K03 Student rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | BT_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_W01 Student ma pogłebioną wiedzę z zakresu budowy, działania urządzeń technologicznych oraz aparatury wykorzystywanej w analizach i zadaniach biotechnologicznych | 2,0 | Student nie potrafi omówić budowy, działani oraz mozliwości wykorzystania wszystkich omawianych podczas zajęć urzadzeń. |
3,0 | W stopniu dostatecznym student potrafi omówić budowe, działanie oraz mozliwości wykorzystania tylko kilku wybranych z omawianych podczas zajęć urzadzeń. | |
3,5 | W stopniu dostatecznym student potrafi omówić budowe, działanie oraz mozliwości wykorzystania wybranych z omawianych podczas zajęć urzadzeń. | |
4,0 | W stopniu dobrym student potrafi omówić budowe, działanie oraz mozliwości wykorzystania większości omawianych podczas zajęć urzadzeń. | |
4,5 | Student ma pogłebioną wiedzę z zakresu budowy, działania urządzeń technologicznych oraz aparatury wykorzystywanej w analizach i zadaniach biotechnologicznych. W stopniu dobrym student potrafi omówić budowe, działanie oraz mozliwości wykorzystania wszystkich omawianych podczas zajęć urzadzeń. | |
5,0 | Student ma pogłebioną wiedzę z zakresu budowy, działania urządzeń technologicznych oraz aparatury wykorzystywanej w analizach i zadaniach biotechnologicznych. W stopniu bardzo dobrym student potrafi omówić budowe, działanie oraz mozliwości wykorzystania wszystkich omawianych podczas zajęć urzadzeń. | |
BT_1A_BT-N-C25_W02 Student zna programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. | 2,0 | Student nie zna programów do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent nie posiada wiedzy na temat metod identyfikacji białek. |
3,0 | Student w stopniu dostetecznym zna omawiane podczas zajęć programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym zna omawiane podczas zajęć programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna omawiane podczas zajęć programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym plus zna omawiane podczas zajęć programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna omawiane podczas zajęć programy do bioinformatycznej i statystycznej analizy profili białkowych. Stydent posiada wiedzę na temat metod identyfikacji białek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_U02 Student potrafi przedstawić niezbędną aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | 2,0 | Student nie potrafi wymienic oraz opisać omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym tylko wymienic omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wymienic oraz opisać omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wymienic oraz opisać omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu dobrym plus wymienic oraz opisać omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wymienic oraz opisać omawianą podczas zajęć aparaturę do przeprowadzenia określonych oznaczeń w analizowanym materiale. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C25_K01 Student rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | 2,0 | Student nie rozumie i nie angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym plus rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym plus rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
BT_1A_BT-N-C25_K02 Student rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | 2,0 | Student nie rozwija aktywności w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym plus rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | |
4,5 | Student w stopniu dobrym plus rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej | |
BT_1A_BT-N-C25_K03 Student rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | 2,0 | Student nie rozumie i nie angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym plus rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym plus rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i angażuje się w pracę idywidaulaną i zespołową. |
Literatura podstawowa
- Szczepanik W, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWn, Warszawa, 2007
- Skrzypczak W, Proteomika, Zapol, Szczecin, 2011
- W. Bednarski, J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
- Szewczyk K.W, Technologia biochemiczna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
- Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W, Bioreaktory. Zasady obliczeń i doboru, WNT, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Pinta M, Absorpcyjna spektrometria atomowa, PWN, Warszawa, 1997