Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia mikroorganizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka. |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekologia komórki. | 2 |
T-A-2 | Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie. | 2 |
T-A-3 | Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie. | 2 |
T-A-4 | Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie. | 2 |
T-A-5 | Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna. | 2 |
T-A-6 | Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka. | 2 |
T-A-7 | Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy. | 2 |
T-A-8 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii. | 2 |
T-W-2 | Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały. | 2 |
T-W-3 | Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów. | 2 |
T-W-4 | Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu. | 2 |
T-W-5 | Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu. | 2 |
T-W-6 | Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk. | 2 |
T-W-7 | Szczepienie gleby skażonej chemicznie. | 2 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_??_W01 Student charakteryzuje drobnoustroje zasiedlające różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka | BT_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BT_1A_??_W02 Student tłumaczy ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach | BT_1A_W14 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BT_1A_??_W03 Student wskazuje rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin | BT_1A_W17, BT_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_??_U01 Student umie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | BT_1A_U04, BT_1A_U14 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.2_K01 Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka | BT_1A_K06 | R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_??_W01 Student charakteryzuje drobnoustroje zasiedlające różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka | 2,0 | Student nie charakteryzuje drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowiekaw stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BT_1A_??_W02 Student tłumaczy ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach | 2,0 | Student nie tłumaczy ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BT_1A_??_W03 Student wskazuje rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin | 2,0 | Student nie potrafi wskazać roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_??_U01 Student umie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | 2,0 | Student nie umie ocenić roli drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.2_K01 Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka | 2,0 | Student nie uznaje mikrobiologicznego podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka |
3,0 | Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka |
Literatura podstawowa
- Alexander M., Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1979
- Richard B.W., Wstęp do ekologii gleby, PWN, Warszawa, 1985
- Odum E., Ekologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- Prończuk T., Ekologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1987
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Oleszek W., Głowniak K., Leszczyński B., Biochemiczne oddziaływania środowiskowe, Akademia Medyczna, Lublin, 2001