Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii i biochemii oraz statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą na temat informacji genetycznej u Prokariota i Eukariota oraz ze sposobami realizacji tej informacji.
C-2Zapoznanie z molekularnymi podstawami dziedziczenia oraz z przyczynamia powstawania mutacji i ich znaczeniu oraz możliwościami wykorzystania informacji płynących z identyfikacji poszczególnych mutacji.
C-3Ukształtowanie umiejętnosci interpretacji i poznawania oraz dostrzegania zmienności świata zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podziały jądra komórkowego. Gametogeneza. Budowa i typy morfologiczne chromosomów. Metody badań cytogenetycznych2
T-A-2Mechanizmy dzidziczenia cech uwarunkowanych jedna i vwieloma parami genów cech niezaleznych. Dziedziczenie cech wzajemnie sprzezonych, crossing over, mapy chromosomowe. Wspóldziałanie genów w kształtowaniun fenotypów. Dziedziczenie płci i cech sprzężonych i zwiazanych z płcią. Mutacje, allele wielokrotne i geny letalne. geny kumulatywne i dzidziczenie cech ilosciowych.10
T-A-3Rodowody, pokrewieństwo i inbred1
T-A-4Struktura genetyczna populacji. Frekwencje genów i genotypów. Równowaga genetyczna populacji.2
15
laboratoria
T-L-1Analiza sekwencji nukleotydowych wybranego fragmentu genu oraz wyszukanie wystepowania polimorfizmu w wybranych sekwencjach nukleotydowych na podstawie sekwencji genów zamieszczonych na stronach internetowych GeneBank'u.5
T-L-2Zaprojektowanie sekwencji starterowych oraz opracowanie i wykonanie testu genetycznego dla dwóch wybranych polimorfizmów.10
15
wykłady
T-W-1Wstęp do genetyki. Rozwój nauki o dzidziczeniu. Genetyka współczesna, jej zakres i działy. Materialne podłoże dzidziczenia w komórkach. Róznice miedzy Prokariota i Eukariota. Fizyczna organizacja genomu wirusów, bakterii i organizmów eukariotycznych. Budowa kwasów nukleinowych. Struktura i funkcje DNA oraz RNA.3
T-W-2Kod genetyczny. Pojecie genu i jego organizacja. Realizacja informacji genetycznej. Regulacje funkcji genów.2
T-W-3Płeć - determinacja u różnych gatunków, wpływ czynników srodowiskowych na determinację płci. możliwości sztucznego regulowania płci, chromosomy płci, dzizdziczenie sprzężone z płcią, cechy związane z płcia i ograniczone płcią, zaburzenia determinacji płci. mozliwości molekularnego okreslania płci.2
T-W-4Mutacje - mechanizmy, definicje, podłoże genetyczne, podział i ich zanczenie, przyczyny powstawania mutacji i ich skutki. Anomalie genetyczne u ludzi i zwierząt. Zaburzenia mono- i poligenowe.3
T-W-5Zmenność w świecie zwierząt. Zmienność ciągła i skokowa, zmienność rekombinacyjna i mutacyjna. Polimorfizm genetyczny. Sposoby i możliwości jego wykorzystania nie tylko w hodowli zwierząt.2
T-W-6Genetyka populacji. Struktura genetyczna populacji. Badania frekwencji genów i genotypów. Prawo Hardy’ego-Weinberg’a. Czynniki zaburzające równowagę genetyczną populacji. Znacznie badań populacyjnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczaeń audytoryjnych20
A-A-3Konsultacje15
A-A-4Zaliczenie treści i omówienie wyików zaliczenia10
60
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych3
A-L-4Zaliczenie treści laboratoriów oraz omówienie wyników zaliczenia2
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2konsultacje18
A-W-3zaliczenie tresci wykładowych2
A-W-4samodzielne studiowanie literatury14
A-W-5samodzielne przygotowanie do zaliczenia11
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny, opowiadania
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium z poszczególnych partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C4_W01
student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech
BT_1A_W07, BT_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
BT_1A_BT-S-C4_W02
Student w spsób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i srodowiskowej w świecie zwierząt.
BT_1A_W07, BT_1A_W09, BT_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C7_U01
Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować po0dstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C7_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C4_W01
student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech
2,0studentnie potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowych zjawisk genetycznych, jak również nie potrafi scharakteryzować mechanizmów dziedziczenias cech
3,0Student poprawnie definiuje o bjaśnia większość podstawowych zjawisk genetycznych jak również potrafi scharakteryzować większość mechanoizmów dzidziczenia cech..
3,5Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne i poprawnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech.
4,0Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne jak również poprawnie i analitycznie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech.
4,5dobra znajomość omawianych zjawisk genetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0Student baqrdzo poprwanie definiuje i objasnia wszystkie zjawiska genetyczne, swobodnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech, umiejetnie wskazuje na powiązania z różnymi procesami zachodzacymi w organizmie
BT_1A_BT-S-C4_W02
Student w spsób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i srodowiskowej w świecie zwierząt.
2,0Student nie potrafi zdefiniować zjawiska zmienności w świecie zwierząt ani też nie posiada umiejętności określenia znaczenia istnienia zmienności fenotypowej, genetycznej iśrodowiskowej .
3,0Student poprawnie objaśnia przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt.
3,5Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt.
4,0Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji.
4,5Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji.
5,0Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji i umiejetnie wykorzystuje uzyskane wyniki do wyciagania wniosków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C7_U01
Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować po0dstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
2,0Stydent nie potrafi definiować , objasniać i interpretować podstawowych zjawisk genetycznych.
3,0Stydent potrafi definiować, objasniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w sposób swobodny interpretować mechanizmy interakcji genotczno-środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C7_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2004
  2. Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka, PWN, Waerszawa, 2008
  3. Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów, UP Wrocław, Wrocław, 2008
  4. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2008
  3. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 2004
  4. King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podziały jądra komórkowego. Gametogeneza. Budowa i typy morfologiczne chromosomów. Metody badań cytogenetycznych2
T-A-2Mechanizmy dzidziczenia cech uwarunkowanych jedna i vwieloma parami genów cech niezaleznych. Dziedziczenie cech wzajemnie sprzezonych, crossing over, mapy chromosomowe. Wspóldziałanie genów w kształtowaniun fenotypów. Dziedziczenie płci i cech sprzężonych i zwiazanych z płcią. Mutacje, allele wielokrotne i geny letalne. geny kumulatywne i dzidziczenie cech ilosciowych.10
T-A-3Rodowody, pokrewieństwo i inbred1
T-A-4Struktura genetyczna populacji. Frekwencje genów i genotypów. Równowaga genetyczna populacji.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza sekwencji nukleotydowych wybranego fragmentu genu oraz wyszukanie wystepowania polimorfizmu w wybranych sekwencjach nukleotydowych na podstawie sekwencji genów zamieszczonych na stronach internetowych GeneBank'u.5
T-L-2Zaprojektowanie sekwencji starterowych oraz opracowanie i wykonanie testu genetycznego dla dwóch wybranych polimorfizmów.10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do genetyki. Rozwój nauki o dzidziczeniu. Genetyka współczesna, jej zakres i działy. Materialne podłoże dzidziczenia w komórkach. Róznice miedzy Prokariota i Eukariota. Fizyczna organizacja genomu wirusów, bakterii i organizmów eukariotycznych. Budowa kwasów nukleinowych. Struktura i funkcje DNA oraz RNA.3
T-W-2Kod genetyczny. Pojecie genu i jego organizacja. Realizacja informacji genetycznej. Regulacje funkcji genów.2
T-W-3Płeć - determinacja u różnych gatunków, wpływ czynników srodowiskowych na determinację płci. możliwości sztucznego regulowania płci, chromosomy płci, dzizdziczenie sprzężone z płcią, cechy związane z płcia i ograniczone płcią, zaburzenia determinacji płci. mozliwości molekularnego okreslania płci.2
T-W-4Mutacje - mechanizmy, definicje, podłoże genetyczne, podział i ich zanczenie, przyczyny powstawania mutacji i ich skutki. Anomalie genetyczne u ludzi i zwierząt. Zaburzenia mono- i poligenowe.3
T-W-5Zmenność w świecie zwierząt. Zmienność ciągła i skokowa, zmienność rekombinacyjna i mutacyjna. Polimorfizm genetyczny. Sposoby i możliwości jego wykorzystania nie tylko w hodowli zwierząt.2
T-W-6Genetyka populacji. Struktura genetyczna populacji. Badania frekwencji genów i genotypów. Prawo Hardy’ego-Weinberg’a. Czynniki zaburzające równowagę genetyczną populacji. Znacznie badań populacyjnych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczaeń audytoryjnych20
A-A-3Konsultacje15
A-A-4Zaliczenie treści i omówienie wyików zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych3
A-L-4Zaliczenie treści laboratoriów oraz omówienie wyników zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2konsultacje18
A-W-3zaliczenie tresci wykładowych2
A-W-4samodzielne studiowanie literatury14
A-W-5samodzielne przygotowanie do zaliczenia11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C4_W01student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą na temat informacji genetycznej u Prokariota i Eukariota oraz ze sposobami realizacji tej informacji.
C-2Zapoznanie z molekularnymi podstawami dziedziczenia oraz z przyczynamia powstawania mutacji i ich znaczeniu oraz możliwościami wykorzystania informacji płynących z identyfikacji poszczególnych mutacji.
Treści programoweT-W-1Wstęp do genetyki. Rozwój nauki o dzidziczeniu. Genetyka współczesna, jej zakres i działy. Materialne podłoże dzidziczenia w komórkach. Róznice miedzy Prokariota i Eukariota. Fizyczna organizacja genomu wirusów, bakterii i organizmów eukariotycznych. Budowa kwasów nukleinowych. Struktura i funkcje DNA oraz RNA.
T-W-2Kod genetyczny. Pojecie genu i jego organizacja. Realizacja informacji genetycznej. Regulacje funkcji genów.
T-W-3Płeć - determinacja u różnych gatunków, wpływ czynników srodowiskowych na determinację płci. możliwości sztucznego regulowania płci, chromosomy płci, dzizdziczenie sprzężone z płcią, cechy związane z płcia i ograniczone płcią, zaburzenia determinacji płci. mozliwości molekularnego okreslania płci.
T-W-4Mutacje - mechanizmy, definicje, podłoże genetyczne, podział i ich zanczenie, przyczyny powstawania mutacji i ich skutki. Anomalie genetyczne u ludzi i zwierząt. Zaburzenia mono- i poligenowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny, opowiadania
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium z poszczególnych partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studentnie potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowych zjawisk genetycznych, jak również nie potrafi scharakteryzować mechanizmów dziedziczenias cech
3,0Student poprawnie definiuje o bjaśnia większość podstawowych zjawisk genetycznych jak również potrafi scharakteryzować większość mechanoizmów dzidziczenia cech..
3,5Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne i poprawnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech.
4,0Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne jak również poprawnie i analitycznie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech.
4,5dobra znajomość omawianych zjawisk genetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0Student baqrdzo poprwanie definiuje i objasnia wszystkie zjawiska genetyczne, swobodnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech, umiejetnie wskazuje na powiązania z różnymi procesami zachodzacymi w organizmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C4_W02Student w spsób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i srodowiskowej w świecie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą na temat informacji genetycznej u Prokariota i Eukariota oraz ze sposobami realizacji tej informacji.
C-3Ukształtowanie umiejętnosci interpretacji i poznawania oraz dostrzegania zmienności świata zwierząt.
Treści programoweT-W-5Zmenność w świecie zwierząt. Zmienność ciągła i skokowa, zmienność rekombinacyjna i mutacyjna. Polimorfizm genetyczny. Sposoby i możliwości jego wykorzystania nie tylko w hodowli zwierząt.
T-W-6Genetyka populacji. Struktura genetyczna populacji. Badania frekwencji genów i genotypów. Prawo Hardy’ego-Weinberg’a. Czynniki zaburzające równowagę genetyczną populacji. Znacznie badań populacyjnych.
T-A-1Podziały jądra komórkowego. Gametogeneza. Budowa i typy morfologiczne chromosomów. Metody badań cytogenetycznych
T-A-2Mechanizmy dzidziczenia cech uwarunkowanych jedna i vwieloma parami genów cech niezaleznych. Dziedziczenie cech wzajemnie sprzezonych, crossing over, mapy chromosomowe. Wspóldziałanie genów w kształtowaniun fenotypów. Dziedziczenie płci i cech sprzężonych i zwiazanych z płcią. Mutacje, allele wielokrotne i geny letalne. geny kumulatywne i dzidziczenie cech ilosciowych.
T-A-3Rodowody, pokrewieństwo i inbred
T-A-4Struktura genetyczna populacji. Frekwencje genów i genotypów. Równowaga genetyczna populacji.
T-L-1Analiza sekwencji nukleotydowych wybranego fragmentu genu oraz wyszukanie wystepowania polimorfizmu w wybranych sekwencjach nukleotydowych na podstawie sekwencji genów zamieszczonych na stronach internetowych GeneBank'u.
T-L-2Zaprojektowanie sekwencji starterowych oraz opracowanie i wykonanie testu genetycznego dla dwóch wybranych polimorfizmów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny, opowiadania
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium z poszczególnych partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zjawiska zmienności w świecie zwierząt ani też nie posiada umiejętności określenia znaczenia istnienia zmienności fenotypowej, genetycznej iśrodowiskowej .
3,0Student poprawnie objaśnia przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt.
3,5Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt.
4,0Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji.
4,5Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji.
5,0Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji i umiejetnie wykorzystuje uzyskane wyniki do wyciagania wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C7_U01Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować po0dstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stydent nie potrafi definiować , objasniać i interpretować podstawowych zjawisk genetycznych.
3,0Stydent potrafi definiować, objasniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w sposób swobodny interpretować mechanizmy interakcji genotczno-środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C7_K01Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0