Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomoci z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z rodzajamii adaptacji zwierząt i człowieka do środowiska.
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze4
T-L-2Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie4
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)4
15
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka i wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt4
T-W-2Filogeneza zwierząt2
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt4
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy4
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii2
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje2
T-W-7Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku lądowym.2
T-W-8Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku wodnym.2
T-W-9Domestykacja i synantropizacja zwierząt.2
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt2
T-W-11Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie.2
T-W-12Przystosowania biologiczne i społeczno-kulturowe człowieka.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje1
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć4
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student powinien prawidłowo: definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy, rozwoju ontogenetycznego oraz organologii zwierzat , znać systematykę zwierząt, rozmieszczenie geograficzne i bioróżnorodność; powinien znać różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; powinien znać przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę oraz adaptacje biologiczne zwierzat i adaptacje biologiczne i społeczno-kulturowe ludzi.
BT_1A_W02, BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W16, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt; zyskuje zdolność rozpoznawania zagrożeń fauny.
BT_1A_U03, BT_1A_U05, BT_1A_U06, BT_1A_U07, BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
student powinien cechować się szeroko pojętą wrażliwością w stosunku do świata zwierząt, powinien odczuwać potrzebę ochrony zwierząt w ich naturalnych ostojach, jak i w środowisku zmienionym przez człowieka.
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student powinien prawidłowo: definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy, rozwoju ontogenetycznego oraz organologii zwierzat , znać systematykę zwierząt, rozmieszczenie geograficzne i bioróżnorodność; powinien znać różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; powinien znać przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę oraz adaptacje biologiczne zwierzat i adaptacje biologiczne i społeczno-kulturowe ludzi.
2,0
3,0student powinien znać poruszane na zajęciach zagadnienia w stopni dotatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt; zyskuje zdolność rozpoznawania zagrożeń fauny.
2,0
3,0zakres uzyskanych umiejętności na poziomie elementarnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
student powinien cechować się szeroko pojętą wrażliwością w stosunku do świata zwierząt, powinien odczuwać potrzebę ochrony zwierząt w ich naturalnych ostojach, jak i w środowisku zmienionym przez człowieka.
2,0
3,0student cechuje się małą wrażliwością w stosunku do świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Polska - Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  3. Kimball J.W., Biologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1979
  4. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  5. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  6. Twyman R.M., Biologia rozwoju – krótkie wykłady, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2003
  7. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo PZWL, Polska - Warszawa, 2007
  3. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze4
T-L-2Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie4
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka i wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt4
T-W-2Filogeneza zwierząt2
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt4
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy4
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii2
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje2
T-W-7Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku lądowym.2
T-W-8Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku wodnym.2
T-W-9Domestykacja i synantropizacja zwierząt.2
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt2
T-W-11Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie.2
T-W-12Przystosowania biologiczne i społeczno-kulturowe człowieka.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje1
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć4
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student powinien prawidłowo: definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy, rozwoju ontogenetycznego oraz organologii zwierzat , znać systematykę zwierząt, rozmieszczenie geograficzne i bioróżnorodność; powinien znać różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; powinien znać przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę oraz adaptacje biologiczne zwierzat i adaptacje biologiczne i społeczno-kulturowe ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z rodzajamii adaptacji zwierząt i człowieka do środowiska.
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Zoologia jako nauka i wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku lądowym.
T-W-8Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku wodnym.
T-W-9Domestykacja i synantropizacja zwierząt.
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt
T-W-11Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie.
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien znać poruszane na zajęciach zagadnienia w stopni dotatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt; zyskuje zdolność rozpoznawania zagrożeń fauny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z rodzajamii adaptacji zwierząt i człowieka do środowiska.
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Zoologia jako nauka i wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku lądowym.
T-W-8Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku wodnym.
T-W-9Domestykacja i synantropizacja zwierząt.
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt
T-W-11Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie.
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zakres uzyskanych umiejętności na poziomie elementarnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01student powinien cechować się szeroko pojętą wrażliwością w stosunku do świata zwierząt, powinien odczuwać potrzebę ochrony zwierząt w ich naturalnych ostojach, jak i w środowisku zmienionym przez człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z rodzajamii adaptacji zwierząt i człowieka do środowiska.
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-W-1Zoologia jako nauka i wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku lądowym.
T-W-8Funkcjonowanie organizmów zwierzęcych w środowisku wodnym.
T-W-9Domestykacja i synantropizacja zwierząt.
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt
T-W-11Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie.
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student cechuje się małą wrażliwością w stosunku do świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0