Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C9_U02 | Rozumie podstawowe funkcje wybranych tkanek i narządów i potrafi powiązać je ze zjawiskami zachodzącymi w organizmie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U07 | Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
Treści programowe | T-W-1 | Organizm a środowisko. Organizm jako układ otwarty, równowaga wewnętrzna, stany dalekie od równowagi, struktury dysypatywne. Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, efektory (fizjologia mięśni), odruchy. |
---|
T-W-2 | Krwiotworzenie, ogólna rola krwi w organizmie, elementy morfotyczne krwi i ich rola. Osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. |
T-W-3 | Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, hemodynamika wybranych obszarów naczyniowych (krążenie wątrobowe, mózgowe, wieńcowe, nerkowe i .in.). Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. |
T-W-4 | Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, trawienie w jamie ustnej i żołądku. Trawienie w jelitach. Fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe, rola składników mineralnych i witamin. |
T-W-5 | Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu.Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Autoregulacja, wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.). |
T-W-6 | Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania. |
T-W-7 | Mechanizmy kontroli i regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia regulacji temperatury ciała. |
T-A-1 | Układ nerwowy - Prawo „wszystko albo nic”. Budowa i rola synapsy nerwowo-mięśniowej. Struktura i czynność komórek mięśni szkieletowych i gładkich. Mechanizm i rodzaje skurczów mięśni szkieletowych.
Komórka nerwowa i jej funkcje. Ośrodkowy i obwodowy, somatyczny i wegetatywny (przywspółczulny i współczulny) układ nerwowy. |
T-A-2 | Objętość, skład i rola krwi. Podział i rola elementów morfotycznych.
Budowa i rola hemoglobiny. Hemostaza. Grupy krwi. Bariery ochronne organizmu. Zjawiska odpornościowe: odporność wrodzona i nabyta, nieswoista i swoista, czynna i bierna. |
T-A-3 | Budowa serca. Podstawowe właściwości mięśnia sercowego. Automatyzm i cykl pracy serca, rola zastawek. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Regulacja stanu naczyń krwionośnych i ciśnienia krwi, rozkład ciśnienia w układzie krążenia. Budowa i rola naczyń włosowatych. |
T-A-4 | Trawienie w jamie gębowej i rola śliny, trawienie. Procesy trawienne w żołądku wielokomorowym przeżuwaczy. Specyfika trawienna u zwierząt monogastrycznych. Skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania. Trawienie w dwunastnicy. Skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania. Wchłanianie w jelitach. Skład i rola żółci. Pozatrawienne funkcje wątroby. |
T-A-5 | Rola nerek. Mechanizm powstawania i zagęszczania moczu. Skład moczu pierwotnego i ostatecznego. |
T-L-1 | Odruch, łuk odruchowy i jego elementy: receptory – rodzaje i rola, ośrodki nerwowe i ich właściwości, efektory. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe. Mechanizm powstawania odruchów warunkowych.
1. Badanie odruchów bezwarunkowych u człowieka.
a)Odruch kolanowy.
b)Odruch podeszwowy.
c)Odruch scięgna Achillesa
d)Odruch źreniczny.
e)Odruch rogówkowy.
2. Analiza łuku odruchowego
3. Analiza odruchów warunkowych. |
T-L-2 | 1. Obserwacja pod mikroskopem rozmazów świeżej krwi kręgowców.
2. Barwienie rozmazu krwi metodą Pappenheima.
3 .Różnicowanie leukocytów.
4. Analiza oporności osmotycznej krwinek czerwonych.
5.Wpływ wybranych czynników na uszkodzenie błony komórkowej erytrocytu.
4. Badanie szybkości opadania krwinek.
5. Oznaczanie wskaźnika hematokrytowego.
6. Badanie wpływu jonów wapnia na proces krzepnięcia krwi.
7. Oznaczanie grup krwi u człowieka.
8. Oznaczanie czynnika Rh.
9. Wykonanie próby krzyżowej.
10. Obserwacja heteroaglutynacji. |
T-L-3 | 1. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka.
2. Obserwacja uderzenia koniuszkowego u człowieka.
3. Badanie tętna u człowieka.
4. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka.
5. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno i ciśnienie krwi.
6. Obserwacja mikrokrążenia. |
T-L-4 | 1.Analiza jakościowa składu śliny.
2.Badanie etapów rozkładu skrobi przez amylazę ślinową.
3.Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunkach środowiska.
4.Obserwacja pierwotniaków żwacza pod mikroskopem.
5.Badanie aktywności pepsyny w różnych warunkach środowiska.
6.Wykazanie amylolitycznych właściwości soku trzustkowego.
7.Wykazanie lipolitycznych właściwości soku trzustkowego.
8. Badanie aktywności podpuszczk.
9. Wykazanie emulgującego (obniżającego napięcie powierzchniowe) działania żółci. |
T-L-5 | 1.Badanie właściwości fizycznych moczu różnych gatunków zwierząt.
2.Badanie wpływu obciążenia organizmu wodą na wielkość diurezy oraz ciężar właściwy moczu.
3.Test na zawartość glukozy i ciał ketonowych w moczu człowieka. |
T-L-6 | 1. Mechanizm wentylacji płuc – preparat Dondersa.
2. Pomiar pojemności życiowej płuc u człowieka i jej składowych przy użyciu spirometru.
3. Zapisywanie ruchów oddechowych klatki piersiowej przy użyciu torakografu. |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
---|
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - średnia ocena z zaliczenia kolokwiów cząstkowych |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - średnia ocena z zaliczenia kolokwiów cząstkowych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student:
nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student:
radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy |
3,5 | Student:
potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. |
4,0 | Student:
samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy |
4,5 | Student:
samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy |
5,0 | Student:
samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |