Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_??_U01 | Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U05 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt. |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt. |
Treści programowe | T-W-1 | Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób. |
---|
T-W-2 | Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby. |
T-W-3 | Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich. |
T-W-4 | Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne. |
T-W-5 | Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS). |
T-W-6 | Kontrola pochodzenia zwierząt. |
T-W-7 | Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe). |
T-A-1 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej. |
T-A-2 | Diagnostyka cech użytkowych – MAS. |
T-A-3 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt. |
T-A-4 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu. |
T-A-5 | Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe). |
T-A-6 | Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP. |
T-A-7 | Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci. |
T-A-8 | Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Pokaz. |
M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |