Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy treningu koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy treningu koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 8 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 7 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.2
T-W-3Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”.2
T-W-5Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).3
T-W-6Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.3
T-W-7Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-8Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.2
T-W-9Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
20
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D4_W01
student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
ZO_1A_W05, ZO_1A_W12R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02
student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.2
T-W-3Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”.2
T-W-5Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).3
T-W-6Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.3
T-W-7Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-8Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.2
T-W-9Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D4_W01student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D4_W02student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów