Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Pedagogika szkoły wyższej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Pedagogika szkoły wyższej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.3
T-L-2Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.4
T-L-3Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.2
T-L-4Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.2
T-L-5Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.4
15
wykłady
T-W-1Pedagogika jako nauka.2
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze.2
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni.2
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.2
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej.2
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia11
A-W-3Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A4_W01
Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
ZO_3A_W02, ZO_3A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A4_U01
Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
ZO_3A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A4_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
ZO_3A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A4_W01
Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A4_U01
Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
2,0
3,0Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A4_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 2007
  2. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej dla studentów szkół wyższych, PWN, Warszawa, 1998
  3. Szerląg A./red/, Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak Wydawnictwo Akademickie, 2010
  2. Arends R.J, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.3
T-L-2Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania.4
T-L-3Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego.2
T-L-4Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna.2
T-L-5Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pedagogika jako nauka.2
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze.2
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni.2
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.2
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej.2
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia11
A-W-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A4_W01Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań,
ZO_3A_W07ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej; zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-1Pedagogika jako nauka.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze.
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A4_U01Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_U06potrafi samodzielnie planować własny rozwój intelektualny, a także komunikować się z otoczeniem, prowadzić konsultacje i działalność ekspercką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-1Pedagogika jako nauka.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze.
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A4_K01Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_K01ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a jednocześnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w powiązaniu z pogłębioną samooceną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych.
Treści programoweT-W-1Pedagogika jako nauka.
T-W-2Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze.
T-W-3Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni.
T-W-4Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów.
T-W-5Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej.
T-W-6Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0