Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Produkty pszczele:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty pszczele
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pszczelnictwo, botanika
W-2zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach2
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki4
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.2
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.2
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.2
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny, Pozyskiwanie miodu2
T-W-2Standardy krajowe i międzynarodowe na miód. Analiza miodu.1
T-W-3Wosk pszczeli - właściwości fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.2
T-W-4Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie.2
T-W-5Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwości fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele.2
T-W-6Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie2
T-W-7Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
T-W-9Sprawdzian wiadomości z wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwuczeniach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3studiowanie literatury3
A-A-4konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do sprawdzianów10
A-W-3studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2praca w grupach
M-3film
M-4ćwiczenia praktyczne
M-5wykład- prezentacje multimedialne
M-6objaśnienie
M-7ćwiczenia laboratoryjne
M-8zajecia praktyczne w pasiece

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_W01
student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3M-1, M-3S-2
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_W02
znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-2
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_W03
wymienić obowiązujące normy oceny ich jakości oraz sposoby przechowywania
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U01
student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz oceny jakości produktów pszczelich
ZO_1A_U10R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U02
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08M-5, M-8, M-3S-3
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U03
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06M-7, M-8, M-3S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02M-7, M-8S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_W01
student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
2,0nie potrafi scharakteryzować produktów pozyskiwanych od pszczół
3,0zna podstawową charakterystke produktów pozyskiwanych od pszczół
3,5w sposób zadawalajacy charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,0dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,5ponad dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
5,0zna pełną charakterystkę produktów pozyskiwanych od pszczół
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_W02
znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
2,0brak znajomości norm oceny iakosci produktów pszczelich i ich przechowywania
3,0słaba znajomość norm oceny jakości produków i ich przechowywania
3,5mniej niż dobra znajomość norm oceny jakości produków pszczelich i ich przechowywania
4,0dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
4,5więcej niż dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
5,0pełna znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U01
student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz oceny jakości produktów pszczelich
2,0brak umiejętności pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i oceny ich jakosci
3,0podstawowa umiejętność pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich oceny
3,5zadawalająca umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
4,0dobra umiejetność pozyskiwania z rodzin produków pszczelich i ich oceny
4,5ponad dobra umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
5,0pełna umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U02
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_U03
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.3_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach2
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki4
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.2
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.2
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.2
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny, Pozyskiwanie miodu2
T-W-2Standardy krajowe i międzynarodowe na miód. Analiza miodu.1
T-W-3Wosk pszczeli - właściwości fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.2
T-W-4Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie.2
T-W-5Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwości fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele.2
T-W-6Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie2
T-W-7Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
T-W-9Sprawdzian wiadomości z wykladów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwuczeniach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3studiowanie literatury3
A-A-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do sprawdzianów10
A-W-3studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_W01student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-W-4Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie.
T-W-5Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwości fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele.
T-W-6Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie
T-W-7Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować produktów pozyskiwanych od pszczół
3,0zna podstawową charakterystke produktów pozyskiwanych od pszczół
3,5w sposób zadawalajacy charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,0dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,5ponad dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
5,0zna pełną charakterystkę produktów pozyskiwanych od pszczół
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_W02znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-W-2Standardy krajowe i międzynarodowe na miód. Analiza miodu.
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości norm oceny iakosci produktów pszczelich i ich przechowywania
3,0słaba znajomość norm oceny jakości produków i ich przechowywania
3,5mniej niż dobra znajomość norm oceny jakości produków pszczelich i ich przechowywania
4,0dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
4,5więcej niż dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
5,0pełna znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_W03wymienić obowiązujące normy oceny ich jakości oraz sposoby przechowywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-W-2Standardy krajowe i międzynarodowe na miód. Analiza miodu.
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_U01student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz oceny jakości produktów pszczelich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny, Pozyskiwanie miodu
T-W-5Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwości fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele.
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2praca w grupach
M-3film
M-4ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i oceny ich jakosci
3,0podstawowa umiejętność pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich oceny
3,5zadawalająca umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
4,0dobra umiejetność pozyskiwania z rodzin produków pszczelich i ich oceny
4,5ponad dobra umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
5,0pełna umiejętność pozyskiwania produktów z rodzin pszczelich i ich oceny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_U02ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Metody nauczaniaM-5wykład- prezentacje multimedialne
M-8zajecia praktyczne w pasiece
M-3film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_U03umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Metody nauczaniaM-7ćwiczenia laboratoryjne
M-8zajecia praktyczne w pasiece
M-3film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O13.3_K01nabiera umiejetności pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Metody nauczaniaM-7ćwiczenia laboratoryjne
M-8zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu