Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu morfologii zwierząt na poziomie kształcenia szkoły sredniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich.Zajęcia organizacyjne. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki – omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-L-2 | Tkanki zwierząt. Tkanka nabłonkowa: nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny, gruczołowy egzo- i endokrynowy. Tkanka łączna i podporowa: łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew Tkanka mięśniowa: poprzecznie prążkowana, gładka, tkanka mięśnia sercowego. | 2 |
T-L-3 | Tkanki zwierząt, c.d. Jak wyżej | 2 |
T-L-4 | Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń, świnia - praca studentów w grupach. | 2 |
T-L-5 | Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Jak wyżej. | 2 |
T-L-6 | Kości długie i płaskie, zasada aparatu ustaleniowego konia. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt; krowy, konia, świni – praca studentów w grupach. | 2 |
T-L-7 | Kości długie i płaskie - cd. | 2 |
T-L-8 | Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Połączenia ciągłe kręgosłupa. Połączenia stawowe kręgosłupa. Połączenia kości odnóża barkowego.Połączenia kości miednicy i odnóża miednicowego. Praca studentów w grupach. | 2 |
T-L-9 | Budowa układu krążenia (w tym limfatyczny). Serce krowy i świni, śledziona – morfologia, układ naczyniowy, krążenie płodowe, krążenie małe i krążenie wielkie - praca własna studentów. | 2 |
T-L-10 | Drogi oddechowe. Tchawica, płuca – preparaty, praca własna studentów. | 2 |
T-L-11 | Układ trawienny cz.I. Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich - praca własna studentów. | 2 |
T-L-12 | Układ trawienny - cz.II. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów. | 2 |
T-L-13 | Układ nerwowy ośrodkowy - rdzeń kręgowy, mózgowie, opony mózgowe, opony rdzenia kręgowego i układ nerwowy obwodowy - preparaty, mózgi ludzkie i zwierzęce - różnice gatunkowe. Teoria i praca własna studentów. | 2 |
T-L-14 | Układ rozrodczy samca i samicy preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządó płciowych samic - praca własna studentó. | 2 |
T-L-15 | Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentó w grupach. | 2 |
T-L-16 | Anatomia ptaka cz.I Szkielet ptaka, teoria z pozostałych układów – praca własna studentów. | 2 |
T-L-17 | Anatomia ptaka - cz.II Pzostałe układy – praca własna studentów. | 2 |
T-L-18 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna. | 2 |
T-W-2 | Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy. | 2 |
T-W-3 | Układ mięśniowy. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn. | 2 |
T-W-4 | Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego. | 4 |
T-W-5 | Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy. | 2 |
T-W-6 | Gruczoły związane z przewodem pokarmowym i dokrewne. Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny. | 2 |
T-W-7 | Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk. | 2 |
T-W-8 | Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Słuch, wzrok, czucie, smak i powonienie, budowa ucha i oka, budowa skóry i pochodnych. | 2 |
T-W-9 | Anatomia ptaka. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 35 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń. | 35 |
A-L-3 | Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury. | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów. | 15 |
A-W-3 | Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych | ZO_1A_W04, ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_U01 Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych | ZO_1A_U07, ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych. | ZO_1A_K02 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów | |
4,0 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów | |
4,5 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_U01 Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii | |
3,5 | zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy | |
4,0 | potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów | |
4,5 | potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych. | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Krysiak K., Anatomia zwierząt. Aparat ruchowy, tom 1, PWN, Warszawa, 1975
- Krysiak K., Świerżyński K., Anatomia zwierząt. Narządy wewnętrzne i układ krążenia, tom 2, PWN, 1983