Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zoologii bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków | 2 |
T-A-2 | Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców | 3 |
T-A-3 | Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie | 2 |
T-A-4 | Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich | 2 |
T-A-5 | Bezkręgowce źródłem leków | 2 |
T-A-6 | Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego | 2 |
T-A-7 | Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków | 2 |
T-W-2 | Hodowle dżdżownic | 2 |
T-W-3 | Pijawki jako zwierzęta wykorzystywane w hirudoterapii | 2 |
T-W-4 | Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych | 2 |
T-W-5 | Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych | 2 |
T-W-6 | Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców | 2 |
T-W-7 | Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin | 2 |
T-W-8 | Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wyznaczonej literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wyznaczonej literatury | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Filmy |
M-3 | Na ćwiczeniach praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowe sprawdziany z materiału, który był omawiany wcześniej |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian końcowy z wyznaczonej partii materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01 Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01 Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02 Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia | ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K07 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01 Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane. | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie zna bezkręgowce, które wykorzystywane są w różnych dziedzinach gospodarki. Zna najważniejsze produkty dzięki nim uzyskiwane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01 Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | 2,0 | |
3,0 | Student powinien umieć wymienić najważniejsze grupy bezkręgowców, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02 Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym wykazuje wiedzę na temat celów do jakich używa się poszczególnych bezkręgowców i w jaki sposób można zapewnić im warunki niezbędne do życia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
- Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
- oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
- Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976