Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w skali globalnej i lokalnej w aspekcie zrównoważonego rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza ochrony środowiska. Komponenty środowiska. Zasoby przyrody, ekosystemy i ich produktywność. Stan środowiska w skali globalnej i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa zachodniopomorskiego. Zasady ochrony środowiska. Społeczno-ekonomiczne aspekty ochrony środowiska.2
T-W-2Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska.2
T-W-3Konwencje i inne międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska w skali globalnej. Prawo wspólnotowe. Przegląd wybranych konwencji dotyczących ochrony środowiska ratyfikowanych przez Polskę.2
T-W-4Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce. System prawny w Polsce (m.in. Prawo ochrony środowiska, Ustawa o odpadach, Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowanie niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Prawo wodne, Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, Prawo geologiczne i górnicze). Instytucje nadzorujące ochronę środowiska w Polsce4
T-W-5Polityka ekologiczna państwa a filozofia zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju. Ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Dobrowolne instrumenty ochrony środowisko. Etyka i filozofia ekologiczna. Eko-terroryzm. Pro środowiskowe ruchy społeczne w Polsce i na świecie.2
T-W-6Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych.2
T-W-7Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe.2
T-W-8Konwencjonalne i alternatywne źródła energii. Klasyfikacja źródeł energii. Energetyka konwencjonalna. Techniki wytwarzania energii z kopalnych surowców energetycznych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. Źródła energii odnawialnej (energia wody, geotermia, energia wiatru, energia słoneczna, biomasa). Energetyka jądrowa. Światowy kryzys surowcowy. Zajęcia terenowe w Ośrodku Energii Odnawialnej w Ostoi.4
T-W-9Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności.2
T-W-10Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”.4
T-W-11Monitoring środowiska. Zasady i możliwości prowadzenia badań w zakresie ochrony środowiska. Sieć państwowego monitoringu ochrony środowiska (zadania, instytucje, sposób organizacji). Ocena jakości i wykorzystanie danych monitoringowych (raporty o stanie środowiska).2
T-W-12Bioindykacja – wskaźniki biologiczne w ocenie stanu jakości środowiska (skala porostowa).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2film dydakyczny
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_W01
- student ma wiedzę na temat problemów ochrony środowiska oraz zasad i celów zrównoważonego rozwoju. - studentz charakteryzuje instrumenty polityki ekologicznej oraz objaśnia metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej
ZO_2A_W08R2A_W06C-1T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_U01
Student, w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz umiejętność analizowania zjawisk i procesów zachodzących między działalnością człowieka a środowiskiem naturalnym, wyprowadza wnioski i formułuje własne zdanie. Student analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania różnych form działalności rolniczej na środowisko
ZO_2A_U09R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_K01
student potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać postawione przed grupą problemy
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_W01
- student ma wiedzę na temat problemów ochrony środowiska oraz zasad i celów zrównoważonego rozwoju. - studentz charakteryzuje instrumenty polityki ekologicznej oraz objaśnia metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej
2,0
3,0Student potrafi wymienić bez objaśniania : wybrane problemy ochrony srodowiska, instrumenty polityki ekologicznej oraz metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_U01
Student, w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz umiejętność analizowania zjawisk i procesów zachodzących między działalnością człowieka a środowiskiem naturalnym, wyprowadza wnioski i formułuje własne zdanie. Student analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania różnych form działalności rolniczej na środowisko
2,0
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_K01
student potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać postawione przed grupą problemy
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa., 2012
  2. Lipiński A., Prawne podstawy ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
  3. Kozłowski S., Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2006
  4. Kowal A. L., Świderska Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Fotyma M., Madej A., 7. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza ochrony środowiska. Komponenty środowiska. Zasoby przyrody, ekosystemy i ich produktywność. Stan środowiska w skali globalnej i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa zachodniopomorskiego. Zasady ochrony środowiska. Społeczno-ekonomiczne aspekty ochrony środowiska.2
T-W-2Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska.2
T-W-3Konwencje i inne międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska w skali globalnej. Prawo wspólnotowe. Przegląd wybranych konwencji dotyczących ochrony środowiska ratyfikowanych przez Polskę.2
T-W-4Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce. System prawny w Polsce (m.in. Prawo ochrony środowiska, Ustawa o odpadach, Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowanie niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Prawo wodne, Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, Prawo geologiczne i górnicze). Instytucje nadzorujące ochronę środowiska w Polsce4
T-W-5Polityka ekologiczna państwa a filozofia zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju. Ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Dobrowolne instrumenty ochrony środowisko. Etyka i filozofia ekologiczna. Eko-terroryzm. Pro środowiskowe ruchy społeczne w Polsce i na świecie.2
T-W-6Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych.2
T-W-7Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe.2
T-W-8Konwencjonalne i alternatywne źródła energii. Klasyfikacja źródeł energii. Energetyka konwencjonalna. Techniki wytwarzania energii z kopalnych surowców energetycznych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. Źródła energii odnawialnej (energia wody, geotermia, energia wiatru, energia słoneczna, biomasa). Energetyka jądrowa. Światowy kryzys surowcowy. Zajęcia terenowe w Ośrodku Energii Odnawialnej w Ostoi.4
T-W-9Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności.2
T-W-10Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”.4
T-W-11Monitoring środowiska. Zasady i możliwości prowadzenia badań w zakresie ochrony środowiska. Sieć państwowego monitoringu ochrony środowiska (zadania, instytucje, sposób organizacji). Ocena jakości i wykorzystanie danych monitoringowych (raporty o stanie środowiska).2
T-W-12Bioindykacja – wskaźniki biologiczne w ocenie stanu jakości środowiska (skala porostowa).2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_W01- student ma wiedzę na temat problemów ochrony środowiska oraz zasad i celów zrównoważonego rozwoju. - studentz charakteryzuje instrumenty polityki ekologicznej oraz objaśnia metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w skali globalnej i lokalnej w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Treści programoweT-W-1Geneza ochrony środowiska. Komponenty środowiska. Zasoby przyrody, ekosystemy i ich produktywność. Stan środowiska w skali globalnej i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa zachodniopomorskiego. Zasady ochrony środowiska. Społeczno-ekonomiczne aspekty ochrony środowiska.
T-W-5Polityka ekologiczna państwa a filozofia zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju. Ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Dobrowolne instrumenty ochrony środowisko. Etyka i filozofia ekologiczna. Eko-terroryzm. Pro środowiskowe ruchy społeczne w Polsce i na świecie.
T-W-8Konwencjonalne i alternatywne źródła energii. Klasyfikacja źródeł energii. Energetyka konwencjonalna. Techniki wytwarzania energii z kopalnych surowców energetycznych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. Źródła energii odnawialnej (energia wody, geotermia, energia wiatru, energia słoneczna, biomasa). Energetyka jądrowa. Światowy kryzys surowcowy. Zajęcia terenowe w Ośrodku Energii Odnawialnej w Ostoi.
T-W-7Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe.
T-W-2Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska.
T-W-12Bioindykacja – wskaźniki biologiczne w ocenie stanu jakości środowiska (skala porostowa).
T-W-11Monitoring środowiska. Zasady i możliwości prowadzenia badań w zakresie ochrony środowiska. Sieć państwowego monitoringu ochrony środowiska (zadania, instytucje, sposób organizacji). Ocena jakości i wykorzystanie danych monitoringowych (raporty o stanie środowiska).
T-W-3Konwencje i inne międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska w skali globalnej. Prawo wspólnotowe. Przegląd wybranych konwencji dotyczących ochrony środowiska ratyfikowanych przez Polskę.
T-W-9Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności.
T-W-4Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce. System prawny w Polsce (m.in. Prawo ochrony środowiska, Ustawa o odpadach, Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowanie niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Prawo wodne, Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, Prawo geologiczne i górnicze). Instytucje nadzorujące ochronę środowiska w Polsce
T-W-6Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych.
T-W-10Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić bez objaśniania : wybrane problemy ochrony srodowiska, instrumenty polityki ekologicznej oraz metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_U01Student, w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz umiejętność analizowania zjawisk i procesów zachodzących między działalnością człowieka a środowiskiem naturalnym, wyprowadza wnioski i formułuje własne zdanie. Student analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania różnych form działalności rolniczej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w skali globalnej i lokalnej w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska.
T-W-6Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych.
T-W-9Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności.
T-W-10Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”.
T-W-7Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_K01student potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać postawione przed grupą problemy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w skali globalnej i lokalnej w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Treści programoweT-W-1Geneza ochrony środowiska. Komponenty środowiska. Zasoby przyrody, ekosystemy i ich produktywność. Stan środowiska w skali globalnej i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa zachodniopomorskiego. Zasady ochrony środowiska. Społeczno-ekonomiczne aspekty ochrony środowiska.
T-W-11Monitoring środowiska. Zasady i możliwości prowadzenia badań w zakresie ochrony środowiska. Sieć państwowego monitoringu ochrony środowiska (zadania, instytucje, sposób organizacji). Ocena jakości i wykorzystanie danych monitoringowych (raporty o stanie środowiska).
T-W-6Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych.
T-W-5Polityka ekologiczna państwa a filozofia zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju. Ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Dobrowolne instrumenty ochrony środowisko. Etyka i filozofia ekologiczna. Eko-terroryzm. Pro środowiskowe ruchy społeczne w Polsce i na świecie.
T-W-9Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności.
T-W-8Konwencjonalne i alternatywne źródła energii. Klasyfikacja źródeł energii. Energetyka konwencjonalna. Techniki wytwarzania energii z kopalnych surowców energetycznych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. Źródła energii odnawialnej (energia wody, geotermia, energia wiatru, energia słoneczna, biomasa). Energetyka jądrowa. Światowy kryzys surowcowy. Zajęcia terenowe w Ośrodku Energii Odnawialnej w Ostoi.
T-W-10Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”.
T-W-4Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce. System prawny w Polsce (m.in. Prawo ochrony środowiska, Ustawa o odpadach, Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowanie niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Prawo wodne, Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, Prawo geologiczne i górnicze). Instytucje nadzorujące ochronę środowiska w Polsce
T-W-12Bioindykacja – wskaźniki biologiczne w ocenie stanu jakości środowiska (skala porostowa).
T-W-2Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska.
T-W-7Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe.
Metody nauczaniaM-2film dydakyczny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5
4,0
4,5
5,0