Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_2A_??_W01 | Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_2A_W09 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_W05 | wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zaznajomienie z genealogią rodziny kotów, z morfologią i ich zachowaniem. Zapoznanie z wybranymi rasami kotów oraz sposobami ich pielęgnacji, rozrodu, warunków utrzymywania i żywienia a także z najczęściej wystepującymi chorobami kotów domowych i sposobami ich zapobiegania. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Koty w kulturze(koty w starożytności, w chrześcijaństwie, w zabobonach, kot w literaturze i w plastyce). |
---|
T-W-2 | Genealogia rodziny kotowatych (systematyka, cechy rodziny, domestykacja kota). Koty dzikie (koty duże, koty małe, gepard - gatunek szczególny). |
T-W-3 | Kot - ssak doskonały (szkielet i narządy ruchu, skóra i włosy, rodzaje okrywy włosowej, uzębienie i narządy zmysłów). |
T-W-4 | Kot i człowiek (wpływ kota na człowieka, dzieci i koty, kot towarzysz życia). Kot, a inne zwierzęta (współzależności, hierarchia w grupie, porozumienie z osobnikami innych gatunków, antagonizmy). |
T-W-5 | Zachowanie kotów (nauka i zabawa, znaczenie i cel zabawy, zabawy dorosłych kotów, Zachowanie kotów (mowa dźwięków, mimika, mowa ciała, pory i długość snu). |
T-W-6 | Wybór rasy kota do utrzymania amatorskiego (charakter kota, wymagania, stosunek do dzieci i innych zwierząt). |
T-W-7 | Wychowanie kota (inteligencja kotów, zaspakajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych kotów, wychowanie i posłuszeństwo, nawyki |
T-A-1 | Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych. |
T-W-9 | Choroby infekcyjne i genetyczne kotów (zoonozy, zasady bezpieczeństwa i higieny w postępowaniu z kotami, choroby kotów- profilaktyka i leczenie). |
T-A-4 | Regulacja rozmnażania kotów (sterylizacja, sposoby sterylizacji i postępowanie po zabiegu, środki farmakologiczne). Wyjście do gabinetu weterybaryjnego na przaktyczne zajęcia ze sterylizacji lub kastracji kota. |
T-A-5 | Wychów kotów (noworodki, okres niemowlęcy, kocia młodzież - żywienie, pielęgnacja i warunki utrzymania). |
T-A-6 | Utrzymywanie kotów dorosłych (żywienie, zabiegi pielęgnacyjne i podstawowe środki do zachowanie higieny, warunki utrzymania). |
T-W-8 | Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym). |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną |
---|
M-2 | Zajęcia praktyczne w lecznicy zwierząt |
M-3 | Film |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w formie sprawdzianów pisemnych |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie zna pochodzenia kotów i nie potrafi wymienić nawet jednej rasy. Nie potrafi podać żadnych zasad utrzymania i żywienia kotów. Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu utrzymania kotki w ciąży i połogu. |
3,0 | Zna w ogólnym zarysie pochodzenie kotów i potrafi wymienić chociaż kilka ras. Charakteryzuje niektóre zachowania kotów, podaje ogólne zasady i sposoby ich pielęgnacji oraz żywienia. |
3,5 | Zna pochodzenie i niektóre rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia. Opisuje podstawowe zasady prowadzenia rozrodu utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |
4,0 | Zna pochodzenie i rasy kotów a niektóre z nich potrafi opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |
4,5 | Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |
5,0 | Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje szczegółowo zachowania oraz sposoby pielęgnacji kotów, a także ich racjonalnego żywienia i optymalnych warunków utrzymania. Opisuje w szczegółowy sposób zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |