Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Markery genetyczne w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetyczne w hodowli zwierząt | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II. | 2 |
T-W-2 | Markerowe mapy genomowe jako kluczowe narzędzie wykorzystywane w poszukiwaniu regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA). | 2 |
T-W-3 | Weryfikacja wiarygodności pochodzenia – wykorzystanie mikro- i minisatelitarnych markerów klasy II w ustalaniu ojcostwa. | 2 |
T-W-4 | Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt – regulacja i funkcje pierwszorzędowych ośrodków w podwzgórzu w odpowiedzi na sygnały tkanki tłuszczowej i przewodu pokarmowego - leptyna, grelina, peptyd YY3-36 i ich receptory. | 2 |
T-W-5 | Markery klasy I w prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt – regulacja i funkcje drugorzędowych ośrodków oreksy- i anoreksygenicznych podwzgórza w odpowiedzi na sygnały obwodowe – NPY, POMC, AGRP, CART i ich receptory. | 2 |
T-W-6 | Markery klasy I w prognozowaniu stopnia umięśnienia zwierząt – molekularne podstawy procesu miogenezy w oparciu o analizę czynników MYOD1, MYF5, MYOG, hipertofia, hiperplazja i markery polimorficzne genu GDF8, kodującego miostatynę. | 2 |
T-W-7 | Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wołowego – CAPN1, CAPN3,CATB, CATD. | 2 |
T-W-8 | Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wieprzowego – RN, PRKAG-3, PKM2, GLUT4, CAST, MYOG, H-FABP. | 2 |
T-W-9 | Mammogeneza i markery zasocjowane w rozwojem gruczołu mlekowego w prognozowaniu mleczności zwierząt. | 2 |
T-W-10 | Laktogeneza – struktura i sekwencja białek mleka, czyli markery potencjalnej wydajności mlecznej krów, owiec i kóz. | 2 |
T-W-11 | Płodność – ilościowy aspekt pracy hodowlanej – markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt – AR, ERα i ERβ, LH, FSH. | 2 |
T-W-12 | Markery klasy I w prognozowaniu wysokiej plenności owiec i świń. | 2 |
T-W-13 | Starzenie się organizmu ssaków – fizjologia czy patologia? Hipotezy i merkery procesu starzenia. | 2 |
T-W-14 | Mikromacierze SNP, czyli możliwości kompleksowego testowania markerów związanych z użytkowością zwierząt – stan obecny i prognozy. | 2 |
T-W-15 | Zwierzęta transgeniczne – egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Opis. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W06 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U07 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań, Poznań, 2011
- Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Zwierzchowski L., Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997