Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Historia udomowienia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia udomowienia zwierząt
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomośc morfologii, fizjologii, genetyki i zachowania zwierząt domowych.
W-2Podstawowa znajomośc geografii świata i historii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu wyjaśnienie jakie zwierzęta nazywamy domowymi oraz zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny dla których doszło do udomowienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.2
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.3
T-W-3Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce. Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków ryb, ptaków i owadów.6
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.2
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-A3.4_W01
Zna fakty które doprowadziły do udomowienia zwierząt. Rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegją zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka.
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-A3.4_U01
Umie analizowac etapy udomowienia i odnosic je do przyczyn dla których zwierzęta udomowiono. Porządkuje kolejnośc udomowienia zwierząt poszczególnych gatunków. Łączy etapy udomowienia z przekształcanymi cechami morfologicznymi, następstwem fizjologicznym i zachowaniem się zwierząt.
ZO_2A_U11, ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-A3.4_W01
Zna fakty które doprowadziły do udomowienia zwierząt. Rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegją zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka.
2,0Brak wiedzy o: definicji zwierzęcia udomowionego, etapach udomowienia, kolejności udomowienia gatunków, czynnikach jakie skłoniły do udomowienia.
3,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych.
3,5Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego.
4,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii.
4,5Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii. Przedstawia i opisuje procesy udomowienia wybranych gatunków zwierząt.
5,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii. Przedstawia i opisuje procesy udomowienia wybranych gatunków zwierząt. Opisuje globalne i lokalne warunki środowiskowe w których żyły i były poddawane udomowieniu gatunki zwierząt uznanych za udomowione.

Literatura podstawowa

  1. Bőkőnyi S., History of domestic mammals in central and eastern Europe., Akadémiai Kiadó., Budapest, 1974
  2. Clutton-Brock J., A natural history of domesticated Mammals., Cambridge, London, 1999
  3. Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości., Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Baranowski P., Pochodzenie i udomowienie owiec. (W) Hodowla, chów i użytkowanie owiec., Wieś Jutra, Warszawa, 2011, praca zbiorowa pod red. Romana Niżnikowskiego
  2. Zeuner F.E., A history of domesticated animals., Hutchinson, London, 1963

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.2
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.3
T-W-3Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce. Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków ryb, ptaków i owadów.6
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.2
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-A3.4_W01Zna fakty które doprowadziły do udomowienia zwierząt. Rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegją zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu wyjaśnienie jakie zwierzęta nazywamy domowymi oraz zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
T-W-3Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce. Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków ryb, ptaków i owadów.
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o: definicji zwierzęcia udomowionego, etapach udomowienia, kolejności udomowienia gatunków, czynnikach jakie skłoniły do udomowienia.
3,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych.
3,5Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego.
4,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii.
4,5Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii. Przedstawia i opisuje procesy udomowienia wybranych gatunków zwierząt.
5,0Zna definicję pojęcia udomowienia. Wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie. Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych.Rozróżnia pojęcia zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Zna pojęcia monotopii i politopii. Przedstawia i opisuje procesy udomowienia wybranych gatunków zwierząt. Opisuje globalne i lokalne warunki środowiskowe w których żyły i były poddawane udomowieniu gatunki zwierząt uznanych za udomowione.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-A3.4_U01Umie analizowac etapy udomowienia i odnosic je do przyczyn dla których zwierzęta udomowiono. Porządkuje kolejnośc udomowienia zwierząt poszczególnych gatunków. Łączy etapy udomowienia z przekształcanymi cechami morfologicznymi, następstwem fizjologicznym i zachowaniem się zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi