Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia architektury i urbanistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w |
W-2 | lab- Wymagane wiedza przedmiotu historii architektury i urbanistyki na poziomie S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-3 | Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego. |
C-4 | Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów. |
C-5 | Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-6 | Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-7 | Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. | 1 |
T-L-2 | Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci) | 1 |
T-L-3 | Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński) | 1 |
T-L-4 | Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.) | 1 |
T-L-5 | Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski) | 1 |
T-L-6 | Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller) | 1 |
T-L-7 | Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła) | 1 |
T-L-8 | Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska) | 2 |
T-L-9 | Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta) | 1 |
T-L-10 | Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk) | 2 |
T-L-11 | Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz) | 2 |
T-L-12 | Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa. | 1 |
T-L-13 | Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski) | 1 |
T-L-14 | Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.) Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej. | 1 |
T-L-15 | Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne. | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 15 |
A-L-2 | Obecność na zajęciach | 18 |
A-L-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu | 27 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu | 22 |
A-W-2 | obecność na wykładach | 9 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 |
S-5 | Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_W01 potrafi sprecyzować swoje poglądy z zakresu teorii architektury i urbanistyki | A_2A_W04 | T2A_W04 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
A_2A_BN2-I/1_W02 posiada wiedzę na temat ewolucji architektury i urbanistyki europejskiej wzbogacony o przykłady światowe | A_2A_W07 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
A_2A_BN2-I/1_W03 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców | A_2A_W16 | T2A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_U01 Przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | C-3, C-1, C-2, C-5, C-4, C-6, C-7 | T-L-12, T-L-4, T-L-15, T-L-10, T-L-7, T-L-13, T-L-2, T-W-1, T-L-5, T-L-8, T-L-14, T-L-11, T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-5, S-4, S-3 |
A_2A_BN2-I/1_U02 W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | A_2A_U13 | T2A_U15, T2A_U17 | C-1, C-3, C-4, C-7, C-5, C-6, C-2 | T-L-10, T-L-5, T-L-11, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-8, T-L-13, T-L-12, T-L-14, T-L-7, T-L-15, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-L-4 | M-1, M-2 | S-5, S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_K01 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, | A_2A_K07 | T2A_K04, T2A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_W01 potrafi sprecyzować swoje poglądy z zakresu teorii architektury i urbanistyki | 2,0 | |
3,0 | dostatecznie precyzuje swoje poglądy z zakresu omawianych tematów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-I/1_W02 posiada wiedzę na temat ewolucji architektury i urbanistyki europejskiej wzbogacony o przykłady światowe | 2,0 | |
3,0 | wykazuje się podstawową wiedzą na temat stylów, nurtów i kierunków w układzie chronologicznym, ich podstawowych cech oraz umie dopasować do nich wybrane działa architektoniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-I/1_W03 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_U01 Przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | dostatecznie precyzuje swoje poglądy z zakresu omawianych tematów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-I/1_U02 W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | W projektowaniu i planowaniu poprawnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, sporadycznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-I/1_K01 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, | 2,0 | |
3,0 | wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zachwatowicz J., Budownictwo i Architektura w Polsce 1945-1966, Warszawa, 1968
- Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa, 1968
- 4. Szafer P., Polska Architektura Współczesna, Warszawa, 1988
- Czapelski M., Bohdan Pniewski – warszawski architekt XX wieku, Warszawa 2008, 2008
- Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk, 2003
- Sołtysik M. J., Gdynia – miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura, Warszawa, 1993
- Turowski A., Konstruktywizm polski: Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław, 1981
- Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i Architektury Polskiej w latach 1944-1964, Warszawa, 1967
- Szymski A. Dawidowski R. Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2001
- Bal W., Dawidowski R., Szymski A., Architektura Polska lat 1945-1960 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2004
- Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A. Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007
- Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A., Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007