Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii ruchu | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Budownictwo komunikacyjne" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego |
C-2 | Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej | 4 |
T-P-2 | Pomiar natężenia ruchu pieszego | 2 |
T-P-3 | Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji | 12 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu | 1 |
T-W-2 | Metody badań, pomiarów i analiz ruchu drogowego | 3 |
T-W-3 | Prognoza ruchu | 1 |
T-W-4 | Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych | 1 |
T-W-5 | Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych | 1 |
T-W-6 | Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej | 6 |
T-W-7 | Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Komunikacja zbiorowa i indywidualna | 2 |
T-W-8 | Organizacja ruchu pieszego i rowerowego | 2 |
T-W-9 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy. Wypadki i ich analiza | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 35 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 20 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Opracowanie materiału - studia literatury | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/40_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | B_1A_W07, B_1A_W13 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/40_U01 Wybiera metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu | B_1A_U05 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_DUL/40_U02 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej | B_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_DUL/40_U03 Przygotowuje opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń przepustowości | B_1A_U10, B_1A_U19 | T1A_U03, T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/40_K01 Jest świadomy i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz potrafi pracować w zespole | B_1A_K03, B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_DUL/40_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń przepustowości | B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/40_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
3,0 | Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/40_U01 Wybiera metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu | 2,0 | Student nie potrafi wybrać właściwych metod obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu |
3,0 | Student potrafi wybrać metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru. | |
3,5 | Student potrafi wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,0 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,5 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić | |
B_1A_DUL/40_U02 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej | 2,0 | Student nie umie obliczać przepustowości i nie potrafi ocenić warunków ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz nie rozumie takiej potrzeby |
3,0 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej, ale nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawanie ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz czasami je zinterpretować | |
4,0 | Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować | |
4,5 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować | |
5,0 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować | |
B_1A_DUL/40_U03 Przygotowuje opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń przepustowości | 2,0 | Student nie potrafi przygotować opracowań w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń |
3,0 | Student potrafi przygotować w miarę poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń | |
3,5 | Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń, ale wymaga podpowiedzi | |
4,0 | Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń | |
4,5 | Student potrafi dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/40_K01 Jest świadomy i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie ma świadomości bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student ma minimalną świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga częstego nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga sporadycznie nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi bardzo dobrze pracować w zespole | |
B_1A_DUL/40_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń przepustowości | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także nie potrafi ich zorganizować |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić, jednak wymaga nadzoru | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
- Praca zbiorowa. Chodur J., Gaca S., Gondek S., Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
Literatura dodatkowa
- Datka S., Tracz M., Przewodnik do ćwiczeń z inżynierii ruchu, Kraków, 1974, Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych do przedmiotu "Inżynieria ruchu"
- Komar Z., Wolek Cz., Inżynieria ruchu drogowego. Wybrane zagadnienia, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)