Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs chemii budowlanej |
W-4 | Ukończony kurs materiałów budowlanych I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. |
C-3 | Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych |
C-5 | Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa | 2 |
T-L-3 | Projektowanie betonu metodą trzech równań | 2 |
T-L-4 | Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie | 2 |
T-L-5 | Kolokwium sprawdzające | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów. | 1 |
T-W-2 | Cementy: podział, hydratacja cementu, normy, | 1 |
T-W-3 | Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa. | 2 |
T-W-4 | Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji | 1 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu. | 4 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza. | 2 |
T-W-8 | Dodatki mineralne do betonów | 2 |
T-W-9 | Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości. | 2 |
T-W-10 | Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie wstępne do ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń | 9 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego | 2 |
A-L-5 | Udział w kolokwium zaliczającym | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne opracowywanie tresci wykładów, studia literatury | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozadnia z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/18_W01 Technologia betonu B_1A_C/24_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki ebtonowej i stwardniałego betonu | B_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_C/18_W02 Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | B_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-W-7, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_C/18_W03 Technologia betonu B_1A_C/24_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów | B_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/18_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych | B_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_C/18_U02 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji | B_1A_U17 | T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-W-7, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/18_K01 rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_C/18_K02 Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji | B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/18_W01 Technologia betonu B_1A_C/24_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki ebtonowej i stwardniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/18_W02 Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | 2,0 | |
3,0 | student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/18_W03 Technologia betonu B_1A_C/24_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów | 2,0 | |
3,0 | Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/18_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/18_U02 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/18_K01 rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego | 2,0 | |
3,0 | student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_C/18_K02 Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | student słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływu na efekt końcowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
- Śliwiński Jacek, Beton zwykły - projektowanie i podstawowe właściwości, Polski Cement, Kraków, 1999
- Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2000
- Mrowiec Teresa, Rawicki Zygmunt, Technologia betonu zwykłego /ćwiczenia laboratoryjne/, skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
- Mizera Jan z zespołem, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów budowlanych i technologii betonu, skrypt nr 232 Politechniki Opolskiej, Opole, 2000