Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości z geografii z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał2
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 146882
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)2
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami1
9
wykłady
T-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej1
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych1
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)1
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie2
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych1
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów1
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego2
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)1
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)2
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych2
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie2
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie1
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie samodzielne do sprawdzianu10
A-L-3wykonanie projektu w oparciu o mapy geologiczne4
A-L-4Wykonanie pracy zaliczeniowej7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielna praca w czytelni (bibliotece)16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu analiza literatury oraz notatek26
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/12_W01
zna zasady odczytu z map geologicznych
B_1A_W02, B_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_B/12_W02
Ma wiedzę na temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
B_1A_W09, B_1A_W20T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_B/12_W03
Ma wiedze na temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W09, B_1A_W20T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/12_U01
Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
B_1A_U11, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_B/12_U02
Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1
B_1A_B/12_U03
Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11M-2, M-3S-1
B_1A_B/12_U04
Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/12_K01
Ma świadomość zmian procesów geodynamicznych oraz ich wpływ na relacje podłoże - obiekt inżynerski
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-4T-W-11, T-W-7, T-W-4, T-W-10M-3, M-2S-1
B_1A_B/12_K02
Potrafi przewidziec skutki niektórych procesów geodynamicznych
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-5, C-4T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2, M-1S-1
B_1A_B/12_K03
Potrafi optymalnie dobrac zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
B_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-3, C-5, C-4T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/12_W01
zna zasady odczytu z map geologicznych
2,0<50%
3,0potrafi rozponać na mapie geologicznej rodzej grutnów ich geneze i wiek
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_W02
Ma wiedzę na temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
2,0<50%
3,0wie co to są procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_W03
Ma wiedze na temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
2,0<50%
3,0potrafi ocenic wpływ srodowiska na obiekt inzynioerski
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/12_U01
Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
2,0<50%
3,0potrafi rozponać 50% przedstawionych do rozpoznania minerałów i skał
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_U02
Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
2,0<50%
3,050%potrafo rozpoznać 50% podanych do rozpoznania gruntów
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_U03
Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
2,0<50%
3,050% potrafi interpretowac wskaźnik konsystencji
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_U04
Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
2,0<50%
3,0potrafi odróżnić wpływ wilgoci w gruntach gruboziarnistych i drobnoziarnistych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/12_K01
Ma świadomość zmian procesów geodynamicznych oraz ich wpływ na relacje podłoże - obiekt inżynerski
2,0<50%
3,0zna procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_K02
Potrafi przewidziec skutki niektórych procesów geodynamicznych
2,0<50%
3,0potrafi przewidziec najważniejsze skutki procesow geodynamicznych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_B/12_K03
Potrafi optymalnie dobrac zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
2,0<50%
3,0Potrafi zastosowac najprostsze zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Literatura podstawowa

  1. Hauryłkiewicz J. Racinowski R., Wprowadzenie do geologii inżynierskiej terenów niżowych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  2. Jeż J., Gruntoznawstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004, I
  3. Pisarczyk S., Gruntoznawstwo inżynierskie, PWN, Warszawa, 2011
  4. Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys Geologii inżynierskiej, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kraiński A., Kołodziejczyk U., Zarys Geologii, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2003
  2. Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2009
  3. Glazer Z., Maliwoski J., Geologia i geotechnika dla inżynierów budoqwnictwa, PWN, Warszawa, 1991, 1
  4. Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznawanie minerałów, skał i budowy geologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał2
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 146882
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)2
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej1
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych1
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)1
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie2
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych1
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów1
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego2
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)1
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)2
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych2
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie2
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie1
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie samodzielne do sprawdzianu10
A-L-3wykonanie projektu w oparciu o mapy geologiczne4
A-L-4Wykonanie pracy zaliczeniowej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielna praca w czytelni (bibliotece)16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu analiza literatury oraz notatek26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W01zna zasady odczytu z map geologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi rozponać na mapie geologicznej rodzej grutnów ich geneze i wiek
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W02Ma wiedzę na temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0wie co to są procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_W03Ma wiedze na temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi ocenic wpływ srodowiska na obiekt inzynioerski
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U01Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi rozponać 50% przedstawionych do rozpoznania minerałów i skał
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U02Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
Treści programoweT-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050%potrafo rozpoznać 50% podanych do rozpoznania gruntów
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U03Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050% potrafi interpretowac wskaźnik konsystencji
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_U04Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi odróżnić wpływ wilgoci w gruntach gruboziarnistych i drobnoziarnistych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_K01Ma świadomość zmian procesów geodynamicznych oraz ich wpływ na relacje podłoże - obiekt inżynerski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
Treści programoweT-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0zna procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_K02Potrafi przewidziec skutki niektórych procesów geodynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
Treści programoweT-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi przewidziec najważniejsze skutki procesow geodynamicznych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/12_K03Potrafi optymalnie dobrac zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
Treści programoweT-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0Potrafi zastosowac najprostsze zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%