Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja stosunków wodnych
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 27 3,00,44zaliczenie
wykładyW8 18 3,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia
W-2Wykorzystanie wiadomości z równolegle prowadzonego w sem. 6 przedmiotu Hydraulika lub Mechanika Cieczy i Gazów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)27
27
wykłady
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe4
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej4
T-W-3Systemy regulacji3
T-W-4Typy budowli regulacyjnych3
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu6
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej12
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe30
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu16
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/41_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W13, B_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-3, C-2, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/41_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U07T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/41_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-3, C-2T-W-4, T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/41_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/41_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/41_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
  2. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe4
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej4
T-W-3Systemy regulacji3
T-W-4Typy budowli regulacyjnych3
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu6
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej12
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe30
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/41_W01student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/41_U01student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-3Systemy regulacji
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/41_K01student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
Treści programoweT-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-3Systemy regulacji
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0