Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii ruchu
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 3,00,44zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Budownictwo komunikacyjne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
C-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej4
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego2
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji12
18
wykłady
T-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu1
T-W-2Metody badań, pomiarów i analiz ruchu drogowego3
T-W-3Prognoza ruchu1
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych1
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych1
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej6
T-W-7Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Komunikacja zbiorowa i indywidualna2
T-W-8Organizacja ruchu pieszego i rowerowego2
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy. Wypadki i ich analiza1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych35
A-P-3Udział w konsultacjach15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu20
A-P-5Zaliczenie projektu1
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Opracowanie materiału - studia literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/40_W01
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
B_1A_W07, B_1A_W13T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/40_U01
Wybiera metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu
B_1A_U05T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2
B_1A_DUL/40_U02
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-P-1, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2
B_1A_DUL/40_U03
Przygotowuje opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń przepustowości
B_1A_U10, B_1A_U19T1A_U03, T1A_U08InzA_U01C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/40_K01
Jest świadomy i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz potrafi pracować w zespole
B_1A_K03, B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2
B_1A_DUL/40_K02
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń przepustowości
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/40_W01
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
3,0Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/40_U01
Wybiera metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu
2,0Student nie potrafi wybrać właściwych metod obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu
3,0Student potrafi wybrać metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru.
3,5Student potrafi wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,0Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,5Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić
5,0Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić
B_1A_DUL/40_U02
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i nie potrafi ocenić warunków ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawanie ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz czasami je zinterpretować
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
4,5Student umie obliczać przepustowość i potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
B_1A_DUL/40_U03
Przygotowuje opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń przepustowości
2,0Student nie potrafi przygotować opracowań w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
3,0Student potrafi przygotować w miarę poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
3,5Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
4,5Student potrafi dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
5,0Student potrafi bardzo dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/40_K01
Jest świadomy i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz potrafi pracować w zespole
2,0Student nie ma świadomości bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, nie potrafi pracować w zespole
3,0Student ma minimalną świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga częstego nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole
3,5Student ma podstawową świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga sporadycznie nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole
4,0Student ma dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi bardzo dobrze pracować w zespole
B_1A_DUL/40_K02
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń przepustowości
2,0Student nie ma świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także nie potrafi ich zorganizować
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić, jednak wymaga nadzoru
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
  3. Praca zbiorowa. Chodur J., Gaca S., Gondek S., Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Tracz M., Przewodnik do ćwiczeń z inżynierii ruchu, Kraków, 1974, Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych do przedmiotu "Inżynieria ruchu"
  2. Komar Z., Wolek Cz., Inżynieria ruchu drogowego. Wybrane zagadnienia, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej4
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego2
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji12
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu1
T-W-2Metody badań, pomiarów i analiz ruchu drogowego3
T-W-3Prognoza ruchu1
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych1
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych1
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej6
T-W-7Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Komunikacja zbiorowa i indywidualna2
T-W-8Organizacja ruchu pieszego i rowerowego2
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy. Wypadki i ich analiza1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych35
A-P-3Udział w konsultacjach15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu20
A-P-5Zaliczenie projektu1
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Opracowanie materiału - studia literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_W01Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
C-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu
T-W-2Metody badań, pomiarów i analiz ruchu drogowego
T-W-3Prognoza ruchu
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
T-W-7Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Komunikacja zbiorowa i indywidualna
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy. Wypadki i ich analiza
T-W-8Organizacja ruchu pieszego i rowerowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
3,0Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_U01Wybiera metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-W-3Prognoza ruchu
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać właściwych metod obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu
3,0Student potrafi wybrać metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru.
3,5Student potrafi wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,0Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,5Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić
5,0Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej w zależności od organizacji ruchu i potrafi swój wybór uzasadnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_U02Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
C-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-W-3Prognoza ruchu
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i nie potrafi ocenić warunków ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawanie ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz czasami je zinterpretować
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
4,5Student umie obliczać przepustowość i potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_U03Przygotowuje opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń przepustowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
C-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować opracowań w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
3,0Student potrafi przygotować w miarę poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
3,5Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student potrafi przygotować poprawne opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
4,5Student potrafi dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
5,0Student potrafi bardzo dobrze przygotować opracowania w postaci sprawozdań, raportów z wykonanych pomiarów i badań oraz obliczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_K01Jest świadomy i odpowiedzialny za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, nie potrafi pracować w zespole
3,0Student ma minimalną świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga częstego nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole
3,5Student ma podstawową świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa, ale wymaga sporadycznie nadzoru. Rozumie potrzebę pracy w zespole
4,0Student ma dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi dobrze pracować w zespole
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość bezpieczeństwa własnego i całego zespołu w czasie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrafi bardzo dobrze pracować w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/40_K02Jest zorganizowany i świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, obliczeń przepustowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodyką pomiarów i badań ruchu stosowaną w analizach ruchu drogowego
C-2Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Pomiar natężenia ruchu pieszego
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-W-2Metody badań, pomiarów i analiz ruchu drogowego
T-W-3Prognoza ruchu
T-W-4Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
T-W-8Organizacja ruchu pieszego i rowerowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także nie potrafi ich zorganizować
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, ale nie potrafi ich przeprowadzić
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić, jednak wymaga nadzoru
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu oraz obliczeń, a także potrafi je przeprowadzić