Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i utrzymanie dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej, Mechaniki ogólnej, Fizyki, Budownictwa komunikacyjnego, Podstaw eksploatacji dróg |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością |
C-2 | Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych |
C-3 | Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym |
C-4 | Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością | 4 |
T-P-2 | 2. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym | 10 |
T-P-3 | 3. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością | 2 |
T-W-2 | 2. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym | 4 |
T-W-3 | 3. Systemy oceny i utrzymania dróg | 1 |
T-W-4 | 4. Ocena nośności konstrukcji drogowych | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | projekt oznakowania na odcinkach z niedostateczną widocznością | 8 |
A-P-3 | projekt oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu | 60 |
A-P-4 | samodzielen rozwiązywanie zadan z oceny warunków widoczności | 10 |
96 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | uzupełnienie wiadomości zapoznanie się z podstawowymi wytycznymi | 23 |
A-W-3 | przygotowanie notatek z materiału wykładowego do swojego projektu | 11 |
A-W-4 | przygotowanie sobie informacji do rozwiązywania zadań | 11 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. wykład informacyjny |
M-2 | 2. wykład problemowy |
M-3 | 3. metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5411_W01 Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-2 | T-W-1, T-P-1, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_2A_a5411_W02 Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie | B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
B_2A_a5411_W03 Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym | B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-3 | T-W-2, T-P-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
B_2A_a5411_W04 Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-4 | T-W-3, T-W-4, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5411_U01 Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych | B_2A_U03, B_2A_U04, B_2A_U05, B_2A_U08 | T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
B_2A_a5411_U02 Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone zagadnienia, związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym | B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U25 | T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-P-1, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5411_K01 Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu | B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K05, B_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5411_W01 Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę | 2,0 | Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
B_2A_a5411_W02 Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | |
B_2A_a5411_W03 Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w stopniu minimalnym o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym | |
B_2A_a5411_W04 Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych | 2,0 | Student nie posiada minimalnej wiedzy o interpretacji wyników diagnostycznych |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5411_U01 Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalnościStudent wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności |
3,0 | Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności | |
3,5 | Student potrafi wykonać w sposób podstawowy samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności | |
4,0 | Student potrafi wykonać w sposób dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności | |
4,5 | Student potrafi wykonać w sposób ponad dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności | |
5,0 | Student potrafi wykonać w sposób bardzo dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności | |
B_2A_a5411_U02 Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone zagadnienia, związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu |
3,0 | Student minimalnie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu | |
3,5 | Student potrafi w sposób podstawowy skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu | |
4,0 | Student potrafi w sposób dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu | |
4,5 | Student potrafi w sposób ponad dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu | |
5,0 | Student potrafi w sposób bardzo dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5411_K01 Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu | 2,0 | Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy |
3,0 | Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999, Warszawa, 1999
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181, Warszawa, 2003
- System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
- Alicja Sołowczuk, Strona internetowa, droga.zut.edu.pl - bieżąca aktualizacja podstrony „eksploatacja", 2011