Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie w budownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie w budownictwie
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Tracz <Irena.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,70,44zaliczenie
wykładyW3 18 1,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs z ekonomiki przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca9
9
wykłady
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych2
T-W-2Elementy zarządzania projektem1
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy2
T-W-4Technika planowania realizacji projektu3
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza2
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej2
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu1
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli1
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu1
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w ćwiczeniach9
A-P-2praca w dwuosobowch grupach nad zadanym projektem20
A-P-3rozpoznaie literaturowe8
A-P-4udział w konsultacjach3
A-P-5przygotowanie do zaliczenia8
A-P-6zaliczenie projektu2
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach18
A-W-2Rozpoznanie literaturowe10
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, matreiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
B_2A_W06T2A_W03, T2A_W06C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi organizować prace na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
B_2A_U07T2A_U07C-1, C-2T-P-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_??_U02
Potrafi ocenić parametry do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwziecia
B_2A_U23T2A_U14C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
B_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_??_K02
Jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K02T2A_K03C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, matreiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
2,0
3,0Potrafi przypisać do poszczegolnych rodzajów robót zasoby ilościowe dotyczące; pracowników, materiałów i sprzetu oraz koszty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi organizować prace na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
2,0
3,0Zna zasady organizacji robót na budowie, ocenia postęp robót i aktualizuje harmonogram
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_U02
Potrafi ocenić parametry do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwziecia
2,0
3,0Zna cel i zasady opracowania planu rzeczowo-finansowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
2,0
3,0Ma świadomość powierzonych zadań, ocenia priorytety zwiazane z ich realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_K02
Jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
2,0
3,0Wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemów w zarządzaniu budową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Podstawy organizacji budowy, PWN, Warszawa, 2004
  2. M.Połoński, Proces inwestycyjny i eksploatacja obiektów budowlanych, SGGW, Warszawa, 2011
  3. M.K. Jaworski, Metodologia projektowania realizacji budowy, PWN, Warszawa, 2009
  4. Praca zbiorowa, Podstawy zarządzania nieruchomościami, Poltext, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych2
T-W-2Elementy zarządzania projektem1
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy2
T-W-4Technika planowania realizacji projektu3
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza2
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej2
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu1
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli1
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu1
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów3
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w ćwiczeniach9
A-P-2praca w dwuosobowch grupach nad zadanym projektem20
A-P-3rozpoznaie literaturowe8
A-P-4udział w konsultacjach3
A-P-5przygotowanie do zaliczenia8
A-P-6zaliczenie projektu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach18
A-W-2Rozpoznanie literaturowe10
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, matreiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych
T-W-2Elementy zarządzania projektem
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy
T-W-4Technika planowania realizacji projektu
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przypisać do poszczegolnych rodzajów robót zasoby ilościowe dotyczące; pracowników, materiałów i sprzetu oraz koszty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi organizować prace na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady organizacji robót na budowie, ocenia postęp robót i aktualizuje harmonogram
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U02Potrafi ocenić parametry do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwziecia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-4Technika planowania realizacji projektu
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna cel i zasady opracowania planu rzeczowo-finansowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych
T-W-2Elementy zarządzania projektem
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość powierzonych zadań, ocenia priorytety zwiazane z ich realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K02Jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-8Dokumenty planowania i kontroli
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemów w zarządzaniu budową
3,5
4,0
4,5
5,0