Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie MMA:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie MMA | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu "Materiały drogowe". |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość materiałów i technologii wykorzystywanych przy produkcji MMA oraz umiejętność oceny przydatności gotowego wyrobu na podstawie jego właściwości. |
C-2 | Umiejętność projektowania MMA na poszczególne warstwy konstrukcji. |
C-3 | Znajomość procesów technologicznych przy produkcji MMA i ich wpływ na właściwości wyrobu. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-P-2 | Projektowanie mieszanek mineralnych betonów asfaltowych na podstawie przesiewów kruszyw w oparciu o krzywe graniczne (na warstwę podbudowy, wiążącą i ścieralną). | 2 |
T-P-3 | Projektowanie mieszanek mineralnych mastyksów wysokogrysowych na podstawie przesiewów kruszyw w oparciu o krzywe graniczne (na warstwę ścieralną). | 1 |
T-P-4 | Projektowanie mieszanek mineralnych asfaltów lanych na podstawie przesiewów kruszyw w oparciu o krzywe graniczne (na warstwę wiążącą i ścieralną). | 1 |
T-P-5 | Projektowanie mieszanek mineralnych typu BBTM na podstawie przesiewów kruszyw w oparciu o krzywe graniczne (na warstwę ścieralną) o zróżnicowanej wolnej przestrzeni. | 1 |
T-P-6 | Określanie teoretycznej ilości lepiszcza dla zaprojektowanych mieszanek mineralnych w oparciu o wypełnienie wolnej przestrzeni, powierzchnię właściwą, założoną grubość błonki strukturalnej oraz wskaźniki doświadczalne. | 2 |
T-P-7 | Optymalizacja składu MMA (ilości lepiszcza, mieszanki mineralnej) w oparciu o podstawowe parametry fizyczno-wytrzymałościowe. | 4 |
T-P-8 | Pełne badania wybranej MMA z deklaracja zgodności CE (walidacja recepty). | 3 |
T-P-9 | Wyznaczenie parametrów MMA na podstawie wyników badań. | 2 |
T-P-10 | Projektowanie nietypowych MMA w oparciu o wymagania funkcjonalne. | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nawierzchnie drogowe, warunki pracy konstrukcji podatnych, oddziaływania zewnętrzne. Czynniki klimatyczno-pogodowe – wpływ na trwałość nawierzchni. | 1 |
T-W-2 | Mieszanki mineralno-asfaltowe o strukturze kontaktowej, porfirowej i pośredniej. Rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych w oparciu o normy serii PN-EN 13108-x. | 1 |
T-W-3 | Metody projektowania mieszanki mineralnej wg krzywych teoretycznych oraz w oparciu o normy i dokumenty techniczne WT. | 1 |
T-W-4 | Teoretyczna ilość lepiszcza asfaltowego wyznaczana na podstawie wypełnienia wolnej przestrzeni w MM, powierzchni właściwej agregatu mineralnego, wskaźników doświadczalnych lub założonej grubości błonek strukturalnych. | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja składu (ilości lepiszcza, szkieletu mineralnego) na podstawie badań cech fizyczno-wytrzymałościowych. | 1 |
T-W-6 | Badania klasyfikacyjne zaprojektowanych MMA, zgodnie z wymaganiami PN-EN 13108-x i dokumentów technicznych WT. Walidacja recepty i produkcji. | 1 |
T-W-7 | Procesy technologiczne i zagrożenia na etapie wytwarzania MMA w skali technicznej. Wytwórnie o produkcji cyklicznej i ciągłej. Zakładowa Kontrola Produkcji na WMB (ZKP), deklaracje zgodności CE. | 1 |
T-W-8 | Mieszanki mineralno-asfaltowe specjalnego przeznaczenia. Właściwości funkcjonalne. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 18 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych. | 6 |
A-P-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z optymalizacji składu MMA. | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia z projektu. | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu. | 1 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu projektowania MMA. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z projektów optymalizacji składu MMA. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z1_W01 Zna podstawowe zasady w projektowaniu MMA oraz ich wytwarzaniu. | B_2A_W05, B_2A_W11, B_2A_W13 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-10 | M-1 | S-1 |
B_2A_z1_W02 Potrafi zdefiniować wymagania w stosunku do MMA w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne. | B_2A_W10, B_2A_W13 | T2A_W05, T2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-P-2, T-P-9, T-P-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z1_U01 Potrafi ocenić przydatność MMA w nawierzchni na podstawie badań oraz deklaracji zgodności. | B_2A_U13, B_2A_U18 | T2A_U12, T2A_U18 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-8, T-P-9, T-P-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
B_2A_z1_U02 Potrafi zaprojektować MMA w oparciu o wymagania norm i SST. | B_2A_U10, B_2A_U13, B_2A_U20, B_2A_U21 | T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-2, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z1_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | B_2A_K01, B_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-10 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z1_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu. | B_2A_K02, B_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K03 | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z1_W01 Zna podstawowe zasady w projektowaniu MMA oraz ich wytwarzaniu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zasad w projektowaniu i przy produkcji MMA. |
3,0 | Student zna podstawowe zasady obowiązujące przy projektowaniu MMA, ma problemy z identyfikacją czynników technologicznych na jakość MMA. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z1_W02 Potrafi zdefiniować wymagania w stosunku do MMA w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować wymagań dla MMA na poszczególne warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowych w oparciu o normy i wytyczne techniczne. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe wymagania dla MMA typu beton asfaltowy, ma trudności w opisaniu innych rodzajów mieszanek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z1_U01 Potrafi ocenić przydatność MMA w nawierzchni na podstawie badań oraz deklaracji zgodności. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności MMA do poszczególnych warstw nawierzchni na podstawie wyników badań oraz deklaracji zgodności CE. |
3,0 | Student potrafi ocenić przydatność betonów asfaltowych do poszczególnych warstw nawierzchni na podstawie wyników badań oraz deklaracji zgodności CE, ma problem z weryfikacją wyników innych rodzajów MMA. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z1_U02 Potrafi zaprojektować MMA w oparciu o wymagania norm i SST. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować mieszanki mineralno-asfaltowej w oparciu o wymagania norm i SST oraz zna ich podstawowych właściwości. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować wyłącznie mieszankę typu beton asfaltowy, zna zakres ich właściwości fizycznych i wytrzymałościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z1_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko omawianych technologii wytwarzania MMA. |
3,0 | Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu metody wytwarzania MMA na gorąco i ciepło na środowisko oraz aspektów towarzyszących tym technologiom. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z1_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu. |
3,0 | Student rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Stefańczyk B. Mieczkowski P., Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
- Read J., Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook, Shell UK Oil Products Limited, London, 2003, Fifth Edition
Literatura dodatkowa
- Stefańczyk B., Beton asfaltowy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
- Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004