Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Statystyka w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL2 9 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenia z: Matematyki, Fizyki, Materiałów drogowych, Budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej1
T-L-22. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego1
T-L-33. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności1
T-L-44. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby1
T-L-55. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności5
9
wykłady
T-W-11. Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym1
T-W-22. Przykłady obliczeń przedziałów ufności1
T-W-33. Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów1
T-W-44. Testy parametryczne i nieparametryczne6
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium12
A-L-3przygotowanie się do drugiego kolokwium15
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach15
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z3_W01
Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
B_2A_W01, B_2A_W05, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1
B_2A_z3_W02
Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
B_2A_W05, B_2A_W10T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-2T-W-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z3_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
B_2A_U09, B_2A_U19, B_2A_U16, B_2A_U05, B_2A_U12, B_2A_U10T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z3_K01
Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
B_2A_K01, B_2A_K02T2A_K03, T2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z3_W01
Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki
3,5Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
4,0Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki
B_2A_z3_W02
Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
2,0Student nie potrafi zastosować do danego zagadnienia metod parametrycznych i nieparametrycznych
3,0Student radzi sobie w podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
3,5Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,0Student radzi sobie dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z3_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
2,0Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,0Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z3_K01
Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania
3,5Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do odpowiedzialności za rzetelność wyników
4,0Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
4,5Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
5,0Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników

Literatura podstawowa

  1. TRACZ M., Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
  2. GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1982
  3. TAYLOR J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa, 1999
  4. DRAPER N.R., SMITH H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl - bieżąca aktualizacja

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej1
T-L-22. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego1
T-L-33. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności1
T-L-44. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby1
T-L-55. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym1
T-W-22. Przykłady obliczeń przedziałów ufności1
T-W-33. Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów1
T-W-44. Testy parametryczne i nieparametryczne6
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium12
A-L-3przygotowanie się do drugiego kolokwium15
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach15
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z3_W01Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
Treści programoweT-W-11. Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym
T-W-22. Przykłady obliczeń przedziałów ufności
T-W-33. Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-L-11. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-22. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-33. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-44. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki
3,5Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
4,0Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z3_W02Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie metody parametryczne lub nieparametryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-W-44. Testy parametryczne i nieparametryczne
T-L-55. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować do danego zagadnienia metod parametrycznych i nieparametrycznych
3,0Student radzi sobie w podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
3,5Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,0Student radzi sobie dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z metodami parametrycznymi i nieparametrycznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z3_U01Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-W-22. Przykłady obliczeń przedziałów ufności
T-W-33. Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-44. Testy parametryczne i nieparametryczne
T-L-11. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-22. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-33. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-44. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
T-L-55. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,0Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
4,5Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
5,0Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z3_K01Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-L-11. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej
T-L-22. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości odchylenia standardowego
T-L-33. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności
T-L-44. Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości liczebności próby
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania
3,5Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do odpowiedzialności za rzetelność wyników
4,0Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
4,5Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
5,0Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników