Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika

Sylabus przedmiotu Zarządzanie przedsięwz. budowlanymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie przedsięwz. budowlanymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Tracz <Irena.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW1 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości na temat ekonomiki i zarządzania w budownictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dla określonego przedsięwziecia budowlanego opracować studium wykonalności technicznej i finansowej15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu2
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem1
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach1
T-W-4Podstawowe zadania kierwonika Projektu1
T-W-5Studium wykonalności w podejmowaniu decyzji inwestycyjnej1
T-W-6Wykonalność techniczna i finansowa projektu1
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu1
T-W-8Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego życia projektu1
T-W-9Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu1
T-W-10Plan jakości dla całego przedsięwziecia1
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow2
T-W-12Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zapoznanie się z tematyką dotyczącą poszczególnych elementów zarządzania projektem5
A-P-3opracowanie projektu w grupach 2 osobowych12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3studia literaturowe5
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/3_W01
Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
B_2A_W07T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_C/3_W02
Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
B_2A_W07T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/3_U01
Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
B_2A_U23T2A_U14C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_C/3_U02
Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
B_2A_U07, B_2A_U24T2A_U07, T2A_U14C-2T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/3_K01
Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
B_2A_K01T2A_K04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_C/3_K02
Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
B_2A_K02T2A_K03C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/3_W01
Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
2,0
3,0Zaliczenie pisemne przedmiotu w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_C/3_W02
Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
2,0
3,0Zaliczenie pisemne przedmiotu w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/3_U01
Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
2,0
3,0Określa główne parametry projektu na etapie przygotowania i realizacji inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_C/3_U02
Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
2,0
3,0Zna program i potrafi skorzystać z podstawowych założeń programu MS PROJECT
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/3_K01
Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
2,0
3,0Ma świadomość ważności przy podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania projektem
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_C/3_K02
Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Błaszczyk, Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2005
  2. K.Zimkiewicz, Wsółczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2009
  3. D.Eaton, Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, Poltext, Warszawa, 2009
  4. D.Eaton, Zarządzanie zasobami ludzkimi w budownictwie, Poltext, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. W.Kietliński, Proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, warszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Podstawy zarządzania nieruchomościami, Poltext, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dla określonego przedsięwziecia budowlanego opracować studium wykonalności technicznej i finansowej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu2
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem1
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach1
T-W-4Podstawowe zadania kierwonika Projektu1
T-W-5Studium wykonalności w podejmowaniu decyzji inwestycyjnej1
T-W-6Wykonalność techniczna i finansowa projektu1
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu1
T-W-8Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego życia projektu1
T-W-9Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu1
T-W-10Plan jakości dla całego przedsięwziecia1
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow2
T-W-12Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zapoznanie się z tematyką dotyczącą poszczególnych elementów zarządzania projektem5
A-P-3opracowanie projektu w grupach 2 osobowych12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3studia literaturowe5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_W01Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
T-W-6Wykonalność techniczna i finansowa projektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie pisemne przedmiotu w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_W02Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-7Zarządzanie zakresem projektu
T-W-8Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego życia projektu
T-W-9Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu
T-W-10Plan jakości dla całego przedsięwziecia
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow
T-W-12Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie pisemne przedmiotu w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_U01Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-7Zarządzanie zakresem projektu
T-W-8Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego życia projektu
T-W-10Plan jakości dla całego przedsięwziecia
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow
T-P-1Dla określonego przedsięwziecia budowlanego opracować studium wykonalności technicznej i finansowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Określa główne parametry projektu na etapie przygotowania i realizacji inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_U02Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U24Potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć budowlanych i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-7Zarządzanie zakresem projektu
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow
T-W-12Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
T-P-1Dla określonego przedsięwziecia budowlanego opracować studium wykonalności technicznej i finansowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna program i potrafi skorzystać z podstawowych założeń programu MS PROJECT
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_K01Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
T-W-4Podstawowe zadania kierwonika Projektu
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu
T-W-9Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu
T-W-11Zarządzanie kosztami projektu cash flow
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności przy podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania projektem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/3_K02Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy z wykładów- dyskusja dydaktyczna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0