Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika

Sylabus przedmiotu Zarządzanie w budownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie w budownictwie
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Tracz <Irena.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs z zarządzania przedsięwzieciami budowlanymi oraz ekonomiki przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca30
30
wykłady
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych2
T-W-2Elementy zarządzania projektem1
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy2
T-W-4Technika planowania realizacji projektu3
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza1
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej1
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu1
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli1
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu1
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w ćwiczeniach30
A-P-2praca w dwuosobowch grupach nad zadanym projektem15
A-P-3rozpoznaie literaturowe5
A-P-4udział w konsultacjach3
A-P-5przygotowanie do zaliczenia5
A-P-6zaliczenie projektu2
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozpoznanie literaturowe8
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-5zaliczenie przedmiotu1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/9/TOB_W01
Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, materiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
B_2A_W06T2A_W03, T2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/9/TOB_U01
Potrafi zorganizować pracę na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
B_2A_U07T2A_U07C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_E/9/TOB_U02
Potrafi oceniać parametry potrzebne do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia
B_2A_U23T2A_U14C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/9/TOB_K01
Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
B_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_E/9/TOB_K02
Jest świadomy konieczności poszerzenia wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K06T2A_K01C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/9/TOB_W01
Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, materiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
2,0
3,0Potrafi przypisać do poszczególnych rodzajów robót zasoby ilościowe dotyczące: pracowników, materiałow i sprzetu oraz koszty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/9/TOB_U01
Potrafi zorganizować pracę na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
2,0
3,0Zna zasady organizacji robót na budowie, ocenia postęp robót i aktualizuje harmonogram
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/9/TOB_U02
Potrafi oceniać parametry potrzebne do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia
2,0
3,0Zna cel i zasady opracowania planu rzeczowo -finansowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/9/TOB_K01
Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
2,0
3,0Ma świadomość powierzonych zadań, ocenia priorytety zwiazane z ich realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/9/TOB_K02
Jest świadomy konieczności poszerzenia wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
2,0
3,0Wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemów w zarządzaniu budową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Podstawy organizacji budowy, PWN, Warszawa, 2004
  2. M.Połoński, Proces inwestycyjny i eksploatacja obiektów budowlanych, SGGW, Warszawa, 2011
  3. M.K. Jaworski, Metodologia projektowania realizacji budowy, PWN, Warszawa, 2009
  4. Praca zbiorowa, Podstawy zarządzania nieruchomościami, Poltext, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych2
T-W-2Elementy zarządzania projektem1
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy2
T-W-4Technika planowania realizacji projektu3
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza1
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej1
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu1
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli1
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu1
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w ćwiczeniach30
A-P-2praca w dwuosobowch grupach nad zadanym projektem15
A-P-3rozpoznaie literaturowe5
A-P-4udział w konsultacjach3
A-P-5przygotowanie do zaliczenia5
A-P-6zaliczenie projektu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozpoznanie literaturowe8
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-5zaliczenie przedmiotu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/9/TOB_W01Dobiera zasoby ludzkie, rzeczowe, materiałowe oraz finansowe do poszczególnych zakresów robót
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych
T-W-2Elementy zarządzania projektem
T-W-3Analiza projektu - model Ishikawy
T-W-4Technika planowania realizacji projektu
T-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przypisać do poszczególnych rodzajów robót zasoby ilościowe dotyczące: pracowników, materiałow i sprzetu oraz koszty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/9/TOB_U01Potrafi zorganizować pracę na budowie i opracować harmonogram robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-W-8Dokumenty planowania i kontroli
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady organizacji robót na budowie, ocenia postęp robót i aktualizuje harmonogram
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/9/TOB_U02Potrafi oceniać parametry potrzebne do stworzenia planu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-5Planowanie realizacji kontraktu faza przedwykonawcza
T-W-6Planowanie realizacji w fazie wykonawczej
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna cel i zasady opracowania planu rzeczowo -finansowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/9/TOB_K01Jest zdolny do zarządzania budową i odpowiedzialny za powierzone mu zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-1Organizacja kontraktu i typy kontraktów budowlanych
T-W-2Elementy zarządzania projektem
T-W-4Technika planowania realizacji projektu
T-W-7Kontrola postępu robót i budżetu kontraktu
T-P-1opracować plan rzeczowo-finansowy dla danego przedsięwzięcia,określić procentowe zaawansowanie robót we wskazanym miesiącu, obliczyć należności wykonawcy dla zadanego miesiąca
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość powierzonych zadań, ocenia priorytety zwiazane z ich realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/9/TOB_K02Jest świadomy konieczności poszerzenia wiedzy z zakresu technologi oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opracowanie planów rzeczowo- finansowych dla poszczególnych przedsięwzięć budowlanych
C-2Planowanie zakresu robót w fazie przedwykonawczej i kontrola w fazie wykonawczej.
Treści programoweT-W-8Dokumenty planowania i kontroli
T-W-9Korzysci wprowadzenia systemu planowania i kontroli planowania kontraktu
T-W-10Planowanie kosztów dla poszczególnych zasobów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemów w zarządzaniu budową
3,5
4,0
4,5
5,0