Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IS_2A_kl_U01 | Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermalnej i geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IS_2A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
IS_2A_U11 | Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
IS_2A_U19 | Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska |
IS_2A_U21 | Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej) |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu danych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych. |
Treści programowe | T-W-1 | Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła.
Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów.
Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną.
Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy).
Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje.
Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych.
Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej.
Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru). |
---|
T-P-1 | Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalą (geotermiczną) do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujacych system. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacujny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
---|
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz niewykonanie zadania projektowego. |
3,0 | Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego. |
3,5 | Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego. |
4,0 | Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego. |
4,5 | Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego. |
5,0 | Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego. |