Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja
Sylabus przedmiotu Monitoring środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologia i ekologia |
W-2 | Gospodarka wodna i ochrona wód |
W-3 | Hydrologia |
W-4 | Inżynieria ochrony atmosfery |
W-5 | Podstawy ochrony rodowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości. |
C-4 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. |
C-5 | Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. |
C-6 | Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych | 1 |
T-L-2 | Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska | 3 |
T-L-3 | Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości | 1 |
T-L-4 | Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce | 1 |
T-L-5 | Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego | 1 |
T-L-6 | Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania monitoringu środowiska | 1 |
T-W-2 | Państwowy Monitoring Środowiska | 1 |
T-W-3 | Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska | 1 |
T-W-4 | Monitoring wód | 1 |
T-W-5 | Monitoring hałasu | 1 |
T-W-6 | Monitoring pól elektromagnetycznych. Monitoring promieniowania jonizującego | 1 |
T-W-7 | Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego | 1 |
T-W-8 | Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line | 1 |
T-W-9 | Monitoring jakości gleby i ziemi | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z zakresu wykonywanych zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Wykonywanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń | 15 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 5 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 8 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska | IS_2A_W02 | T2A_W02 | InzA2_W04 | C-1, C-3, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_W02 Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska | IS_2A_W03 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W05 | C-3, C-5 | T-L-4, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_W03 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska | IS_2A_W14 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski | IS_2A_U09 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne | IS_2A_U15 | T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U06 | C-3, C-4, C-5 | T-L-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_2A_null_U03 Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko | IS_2A_U16 | T2A_U18 | InzA2_U01 | C-3, C-4, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu | IS_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-2, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_K03 Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska | IS_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-5 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_W02 Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_W03 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_U03 Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student ma wyrobione w stopniu podstawowym poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_null_K03 Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- http://www.gios.gov.pl/artykuly/podkategoria/3/panstwowy-monitoring-srodowiska, 22.09.2012, 2012
- Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010-2012, Warszawa, 2009
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)
- Praca zbiorowa, Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Szczecin, 2012
- Stan środowiska w Polsce - Sygnały 2011, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
- Obliczania wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe. Ekspertyza wykonana na zamówienie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Warszawa, 2006
- Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
- Kwiatkowska-Malina J., Monitoring środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Dojlido J. (red.), Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
- Szczepaniak S., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2005