Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja

Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody uzdatniania wody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane metody uzdatniania wody
Specjalność Wodociągi i kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Uzdatniania Wody (przy wykorzystywaniu metod standardowych - urządzenia związane ze standardowym uzdatnianiem wód)
W-2Ukończony kurs z Technologii Wody i Ścieków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny)1
T-W-2Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowychwraz z ich obliczaniem i zasadami działania)1
T-W-3Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX)3
T-W-4procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i makro - filtracja oraz elektrodializa)2
T-W-5Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe) wraz z ogólną charakterystyką uzdatniania wody w naturalnych warstwach wodonośnych1
T-W-6Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich)1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-5Udział w zaliczeniu pisemnym (test) wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U17
Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody dla metod zaawansowanych
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1
IS_2A_??_U19
Student projektuje poszczególne urządzenia (schematy technologiczne) dla wybranych stacji uzdatniania wód z uwzględnieniem zaawansowanych metod oczyszczania tych wód
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klastfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego)
IS_2A_K01T2A_K04C-1T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zaawansowanych procesów uzdatniania wody (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U17
Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody dla metod zaawansowanych
2,0
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi ocenić przydatności podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej zaawansowanych procesów uzdatniania wód (bez łatwego łączenia różnych aspektów tej wiedzy w rozwiązania całościowe)
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_U19
Student projektuje poszczególne urządzenia (schematy technologiczne) dla wybranych stacji uzdatniania wód z uwzględnieniem zaawansowanych metod oczyszczania tych wód
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy (instalacje oraz urządzenia) dla stacji uzdatniania wody przy wykorzystywaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klastfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego)
2,0
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2000
  2. J. Stańda, Woda dla kotłów parowych i obiegów chłodzącychsiłowni cieplnych (wybrane rozdziały), Wyd. Naukowo - Techniczne (Wydanie poprawione), Warszawa, 2000
  3. W. Roeske, Dezynfekcja wody pitnej (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO (wydanie pierwsze), Bydgoszcz, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny)1
T-W-2Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowychwraz z ich obliczaniem i zasadami działania)1
T-W-3Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX)3
T-W-4procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i makro - filtracja oraz elektrodializa)2
T-W-5Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe) wraz z ogólną charakterystyką uzdatniania wody w naturalnych warstwach wodonośnych1
T-W-6Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich)1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-5Udział w zaliczeniu pisemnym (test) wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-1Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny)
T-W-2Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowychwraz z ich obliczaniem i zasadami działania)
T-W-3Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX)
T-W-4procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i makro - filtracja oraz elektrodializa)
T-W-5Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe) wraz z ogólną charakterystyką uzdatniania wody w naturalnych warstwach wodonośnych
T-W-6Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zaawansowanych procesów uzdatniania wody (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U17Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody dla metod zaawansowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-1Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny)
T-W-2Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowychwraz z ich obliczaniem i zasadami działania)
T-W-3Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX)
T-W-4procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i makro - filtracja oraz elektrodializa)
T-W-5Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe) wraz z ogólną charakterystyką uzdatniania wody w naturalnych warstwach wodonośnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi ocenić przydatności podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej zaawansowanych procesów uzdatniania wód (bez łatwego łączenia różnych aspektów tej wiedzy w rozwiązania całościowe)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Student projektuje poszczególne urządzenia (schematy technologiczne) dla wybranych stacji uzdatniania wód z uwzględnieniem zaawansowanych metod oczyszczania tych wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-6Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy (instalacje oraz urządzenia) dla stacji uzdatniania wody przy wykorzystywaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student jest w stanie prawidłowo definiować i klastfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-6Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki
3,5
4,0
4,5
5,0