Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczno-społeczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmioty humanistyczno-społeczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Człowiek - istota ekonomiczna | 1 |
T-A-2 | Budżet domowy | 1 |
T-A-3 | Konsument i jego prawa | 1 |
T-A-4 | Oszczędności, kredyty, inwestycje | 3 |
T-A-5 | Koszt pieniądza | 2 |
T-A-6 | Ubezpieczenia | 1 |
T-A-7 | Zakładanie firmy | 2 |
T-A-8 | Gsopodarowanie w firmie | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka rynkowa | 2 |
T-W-2 | Rynek: popyt , podaż i mechanizm cen | 4 |
T-W-3 | Pieniądz i instytucje finansowe | 4 |
T-W-4 | Giełda papierów wartościowych | 2 |
T-W-5 | Przedsiębiorstwo w gospodarce | 4 |
T-W-6 | Rola państwa w gospodarce | 3 |
T-W-7 | Budżet państwa i polityka gospodarcza | 3 |
T-W-8 | Dobrobyt | 2 |
T-W-9 | Rynek pracy | 2 |
T-W-10 | Problemy bezrobocia | 2 |
T-W-11 | Gospodarka globalna | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo | 15 |
A-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 30 |
A-W-2 | praca własna, czytanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygtowanie do zaliczenia | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_W01 Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii | IS_1A_W24 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_U01 Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej | IS_1A_U16 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_K01 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | IS_1A_K06 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_W01 Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii | 2,0 | Student nie zna podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student definiuje niektóre pojęcia w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wzzystkie kluczowe problemy w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje narzędznia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_U01 Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu |
3,0 | Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przemiotu | |
4,5 | Umiejętności nie są jeszcze pełne, ale student orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_K01 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | 2,0 | Student nie posiadł kompetencji w zakresie przedmiotu |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje | |
4,0 | Kompetencje studenta nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowane | |
5,0 | Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu |
Literatura podstawowa
- Beeg D., Fischer S., Dornbush R., Ekonomia, PWE, Warszawa, 2009, tom 1,2
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2005
- Marciniak S., Makro- i mikroekonomia, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nojszewska E., Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania problemy, PWN, Warszawa, 1999
- Ekonomista, Gospodarka Narodowa, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, Życie Gospodarcze, Rzeczpospolita, Puls Biznesu, Portale tematyczne w Internecie, Roczniki Statystyczne, 2012