Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Źródła ciepła-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Źródła ciepła-2 | ||
Specjalność | Ogrzewnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej |
W-2 | Podstawy ciepłownictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania kotłowni wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt kotłowni wbudowanej gazowej wodnej niskoparametrowej dla budynku wielorodzinnego. Projekt obejmuje dobór urządzeń i armatury, obliczenia hydrauliczne poszczególnych układów, opis techniczny i część rysunkową, w skład której wchodzą: schemat ideowy i montażowy, przekroje poziome i pionowe. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układy hydrauliczne kotłowni | 3 |
T-W-2 | Układy przygotowania c.w.u. | 3 |
T-W-3 | Zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia | 2 |
T-W-4 | Uzbrojenie kotłów | 1 |
T-W-5 | Obieg kotlowy | 2 |
T-W-6 | Rozwiązania techniczne kotłowni wbudowanych, pompy sprzęgło hydrauliczne, zawory, armatura | 2 |
T-W-7 | Wymogi budowlane | 1 |
T-W-8 | Zaliczeni | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 45 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-4 | Konsultacje | 5 |
A-P-5 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 8 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne przygoowanie się do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Samodzielna lektura | 17 |
A-W-5 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_m1_W15 Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska | IS_1A_W15, IS_1A_W16, IS_1A_W17 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_W16 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą źródeł ciepła, wymienników ciepła | IS_1A_W16 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_m1_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_m1_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu źródeł ciepła. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | IS_1A_U01, IS_1A_U03, IS_1A_U05, IS_1A_U13 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_U02 Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska | IS_1A_U02 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_U04 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_m1_U08 Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska | IS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_m1_U11 Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska | IS_1A_U11 | T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | IS_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_m1_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | IS_1A_K01, IS_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | IS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_m1_K05 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | IS_1A_K05 | T1A_K05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_m1_W15 Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt kotłowni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_W16 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą źródeł ciepła, wymienników ciepła | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt kotłowni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt kotłowni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_m1_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu źródeł ciepła. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_U02 Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do rozwiązywania problemów projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_U04 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_U08 Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_U11 Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną kotłowni wbudowanej wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_m1_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_m1_K05 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa
- Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
- Mizielińska K., Rubik M., Źródła ciepła, Fundacja Rozwoju Ciepłownictwa Unia Ciepłownictwa, Warszawa, 1994