Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo-3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogrzewnictwo-2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
C-2 | Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o. |
C-3 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska |
C-4 | Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa |
C-5 | Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów |
C-6 | Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej |
C-7 | Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu | 25 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | metoda programowa- z użyciem komputera |
M-3 | metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_a_W01 Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_W18, IS_1A_W21 | T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-4 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_a_W02 Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej. | IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21 | T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-5 | T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_a_W03 student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_1A_W11, IS_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-P-1 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_a_U01 Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U19 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_a_U02 Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów. | IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U07, IS_1A_U19 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-5, C-4, C-6 | T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_a_U03 Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U13, IS_1A_U14 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-5, C-4 | T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_a_U04 student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. | IS_1A_U05, IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_a_K01 Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-7 | T-L-1, T-P-1 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_a_W01 Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_a_W02 Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_a_W03 student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_a_U01 Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_a_U02 Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_a_U03 Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | 2,0 | |
3,0 | Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_a_U04 student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_a_K01 Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
- Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
- Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
- Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
- Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
- PN–ENPN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
- Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.