Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,70,43zaliczenie
projektyP6 15 1,30,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu25
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_a_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_W18, IS_1A_W21T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-4T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_a_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-5T-L-1M-1S-2, S-1
IS_1A_a_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W11, IS_1A_W16T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_a_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_a_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U07, IS_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5, C-4, C-6T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_a_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U13, IS_1A_U14T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-5, C-4T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_a_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
IS_1A_U05, IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_a_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-7T-L-1, T-P-1M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_a_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_a_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_a_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_a_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_a_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_a_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_a_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_a_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  6. PN–ENPN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  7. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu25
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_W01Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_W02Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_U01Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_U02Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U07Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_U03Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_U04student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_a_K01Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0