Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Mechanika gruntów i geologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej |
C-2 | Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych. | 1 |
T-P-2 | Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD. | 9 |
T-P-3 | Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie | 10 |
T-P-4 | Wykonanie profili wybranych odcinków sieci wodociagowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 9 |
T-P-5 | Wykonanie opisu technicznego do częsci graficznej opracowania | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci. | 2 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczenia zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatność ich dla potrzeb wodociągu. Określenie i klasyfikacja ujęć wody. | 3 |
T-W-4 | Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania. | 2 |
T-W-5 | Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci. | 3 |
T-W-7 | Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci. | 4 |
T-W-8 | Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych. | 2 |
T-W-9 | Systemy wodociągowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej. | 2 |
T-W-10 | Pompownie wodociągowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe. | 2 |
T-W-11 | Podstawowe rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP | 1 |
T-W-12 | Podstawowe czynności eksploatacyjne sieci wodociągowej | 1 |
T-W-13 | Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 24 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-5 | Przygotowanie projektu do zaliczenia. | 3 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 6 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych. | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-11, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-11, T-W-7, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan i urządzeń związanych z sieciami (siecią wodociagową, kanalizacją sanitarną i deszczową) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń zwiazanych z tymi sieciami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrzych sieci wod-kan.bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . | |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983, 1
- Sosnowski St., Tabernacki J., Cudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Instalator Polski, Warszawa, 2002, 1
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Dolecka J.,Dolecki J., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja (część 1 i 2) Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, 3
Literatura dodatkowa
- 2012, Aktualne normy i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.