Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ochrony atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery. |
C-3 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu | 1 |
T-A-2 | Obliczanie emisji zanieczyszczeń | 1 |
T-A-3 | Obliczanie instalacji absorpcyjnych | 1 |
T-A-4 | Obliczanie instalacji adsorpcyjnych | 1 |
T-A-5 | Kolokwium I | 1 |
T-A-6 | Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń | 1 |
T-A-7 | Obliczanie instalacji biofiltracyjnych | 1 |
T-A-8 | Obliczanie cyklonów | 1 |
T-A-9 | Obliczanie filtrów workowych | 1 |
T-A-10 | Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza | 5 |
T-A-11 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi | 1 |
T-W-2 | Źródła zanieczyszczeń atmosfery | 1 |
T-W-3 | Oszacowanie emisji | 1 |
T-W-4 | Jakość i monitoring powietrza | 2 |
T-W-5 | Podstawy prawne ochrony atmosfery | 1 |
T-W-6 | Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych | 1 |
T-W-7 | Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe | 6 |
T-W-8 | Usuwanie NOx | 1 |
T-W-9 | Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO3 | 1 |
T-W-10 | Podstawy teoretyczne usuwania pyłów | 2 |
T-W-11 | Obliczanie cyklonów | 1 |
T-W-12 | Zastosowanie płuczek wodnych | 1 |
T-W-13 | Filtracja i stacje filtrów workowych | 1 |
T-W-14 | Filtry elektrostatyczne | 1 |
T-W-15 | Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów | 1 |
T-W-16 | Usuwanie CO i CO2 | 1 |
T-W-17 | Ochrona przed drganiami i hałasem | 1 |
T-W-18 | Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery | 3 |
T-W-19 | Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery | 13 |
A-A-3 | Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze | 8 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 8 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna: symulacja komputerowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W07 Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery | IS_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-6, T-W-19, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
IS_1A_??_W10 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | IS_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-16, T-W-15, T-W-3, T-W-5, T-W-18, T-W-19, T-A-2, T-A-1, T-W-17, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U04 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2 | T-W-19, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
IS_1A_??_U19 Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | IS_1A_U19 | T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery | IS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W07 Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W10 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U04 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z procesami ochrony atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U19 Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K02 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Desonie D., Atmosphere. Air pollution and its effects, Chelsea House, New York, 2007
- Flagan R.C., Fundamentals of air pollution engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1988
- Schnelle K.B., Brown Ch.A., Air pollution control technology handbook, CRC Press, Boca Raton, 2002
- Rutkowski J.D., Syczewska K., Trzepierczyńska I. Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, PWN, Wrocław, 1993
- Kropka J., Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
- Warych J., Oczyszczanie gazów: procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
- Warych J., Odpylanie gazów metodami mokrymi, WNT, Warszawa, 1979
- Engel Z., Ochrona Środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Najlepsze Dostępne Techniki (BAT). Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce. Systemy Obróbki / Zarządzania Wodami i Gazami Odpadowymi w Sektorze Chemicznym, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005