Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Informatyczne podstawy projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyczne podstawy projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Wydziałowa Pracownia Informatyczna | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Guzieniuk <Zbigniew.Guzieniuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw matematyki i fizyki. |
W-2 | Wykonywanie rysunków 2D w programie AutoCAD. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami matematyki stosowanej i modelowania w przestrzeni trójwymiarowej. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wykonywania obliczeń numerycznych z wykorzystaniem programu Matlab. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności rysowania w przestrzeni 3D z wykorzystaniem programu AutoCAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa programu Matlab. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie schematów blokowych | 2 |
T-L-3 | Rozwiązywanie równań nieliniowych | 2 |
T-L-4 | Regresja liniowa. | 2 |
T-L-5 | Aproksymacja. | 2 |
T-L-6 | Regresja nieliniowa. | 2 |
T-L-7 | Całkowanie numeryczne. | 2 |
T-L-8 | Przestrzeń 3D w programie AutoCAD. | 2 |
T-L-9 | Rysunek 3D szkieletowy. | 2 |
T-L-10 | Bryły ACIS. Model domu. | 2 |
T-L-11 | Bryły ACIS. Model domu. cd. | 2 |
T-L-12 | Bryły ACIS. Model domu. cd. | 2 |
T-L-13 | Oglądanie rysunku w przestrzeni. | 2 |
T-L-14 | Przekroje. | 2 |
T-L-15 | Rzuty. Wydruki. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do środowiska pracy MathCad. Deklarowanie macierzy, operacje na macierzach. Funkcje statystyczne. | 2 |
T-W-2 | Badanie przebiegu zmienności funkcji. Deklarowanie funkcji, Interpretacja wykresów, tablicowanie funkcji. | 2 |
T-W-3 | Metody numeryczne. Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda bisekcji, stycznych i siecznych. | 2 |
T-W-4 | Opracowywawnie wyników danych pomiarowych. regresja liniowa. | 2 |
T-W-5 | Aproksymacja do wielomianów za pomocą metody najmniejszych kwadratów. | 2 |
T-W-6 | Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników danych pomiarowych do funkcji innych niż funkcja liniowa lub wielomian. | 2 |
T-W-7 | Całkowanie numeryczne. Kwadratury i metoda Romberga | 2 |
T-W-8 | Wstęp do rysunku w przestrzeni. Sterowanie układami współrzędnych. Współrzędne w przestrzeni. | 2 |
T-W-9 | Oglądanie rysunku w przestrzeni. | 2 |
T-W-10 | Modelowanie w przestrzeni trójwymiarowej. Modele szkieletowe, ścienne i bryłowe. | 2 |
T-W-11 | Modyfikacja obiektów 3D. Płaszczyzna XY. Zmiana połozenia obiektów w przestrzeni. Szyk 3D. | 2 |
T-W-12 | Modyfikacja obiektów 3D.Modyfikacja obiektów 3D. Modyfikacja polilinii i powierzchni 3D. Spłaszczanie. Uchwyty. Rozbijanie obiektów 3D. Obrót. | 2 |
T-W-13 | Modelowanie bryłowe ACIS. Bryły proste (polibryła, kostka, klin stożek, sfera, walec ostrosłup, torus) | 2 |
T-W-14 | Modelowanie bryłowe ACIS. Bryły złozone (suma, różnica, iloczyn, wyciągnij, skos, ...) | 2 |
T-W-15 | Modelowanie bryłowe ACIS. Rzuty i przekroje brył. Modyfikacja brył. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 8 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie opracowania przydzielonego zagadnienia numerycznego. | 8 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w sali komputerowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie prac kontrolnych na laboratoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególnych zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian na koniec semestru. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykladu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku trójwymiarowego z wykorzystaniem programu AutoCAD. | IS_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-4 |
IS_1A_??_W07 Zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i program Matlab. | IS_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-4 |
IS_1A_??_W08 Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej. | IS_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U02 Potrafi poprawnie wybrać narzędzia numeryczne w programie Matlab do rozwiązywania zagadnień analizy i projektowania. | IS_1A_U02 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
IS_1A_??_U03 Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem programu AutoCAD. | IS_1A_U03 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | — | C-3, C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku trójwymiarowego z wykorzystaniem programu AutoCAD. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W07 Zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i program Matlab. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W08 Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U02 Potrafi poprawnie wybrać narzędzia numeryczne w programie Matlab do rozwiązywania zagadnień analizy i projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi i rozumie przedstawiane na laboratoriach zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U03 Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem programu AutoCAD. | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę samokształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006
- Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012
- Andrzej Pikoń, AutoCAD 2007 PL, Helion, Gliwice, 2007