Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii wody i ścieków-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna, biologia, ekologia |
W-2 | matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody |
C-3 | zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody |
C-4 | wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych |
C-5 | ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru. | 2 |
T-L-2 | Proces ozonowania wody. | 3 |
T-L-3 | Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym. | 3 |
T-L-4 | Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity) | 3 |
T-L-5 | Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. | 3 |
T-W-2 | Procesy separacji fazy stałej w wodach. | 2 |
T-W-3 | Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. | 3 |
T-W-4 | Filtry powolne i pospieszne. | 2 |
T-W-5 | Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. | 3 |
T-W-6 | Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. | 4 |
T-W-7 | Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. | 4 |
T-W-8 | Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. | 3 |
T-W-9 | Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. | 2 |
T-W-10 | Biologiczne metody uzdatniania wody. | 2 |
T-W-11 | Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do wejściówek | 10 |
A-L-4 | Uczestniczenie w konsultacjach | 5 |
A-L-5 | Opracowanie wyników badań laboratoryjnych | 15 |
A-L-6 | Napisanie sprawozdania z badań | 5 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Uczestniczenie w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów) w formie pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia | IS_1A_W01, IS_1A_W09, IS_1A_W16 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
IS_1A_null_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie. | IS_1A_W21 | T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. | IS_1A_U01, IS_1A_U18, IS_1A_U19 | T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
IS_1A_null_U02 Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski. | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_null_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykonuje analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody bądź oczyszczania ścieków. Poprawnie wykonuje wszystkie obliczenia analiz chemicznych i poprawnie wyciąga z nich wnioski, które przedstawia w sprawozdaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_null_U02 Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki badań poprawnie przeliczone i zawarte w sprawozdaniu bez umiejętności ich efektywnej analizy i pełnego wnioskowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i podczas wykładów, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
- Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
- Labijak H., Technologia wody. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2004
- Mazur J., Iżewska A., Gibczyńska M., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z Technologii wody i ścieków, aizewska.zut.edu.pl, Szczecin, 2012
Literatura dodatkowa
- Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
- Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004