Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Mechanika i wytrzymałość materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika i wytrzymałość materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,20,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,80,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojeciami w mechanice, zasadami statyki oraz założeniami wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w ukladach belkowych, ramowych i kratowych
C-3Wykształcenie umiejetnosci wyznaczania sił w pretach kratownic
C-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach
C-5Wyznaczanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
C-6Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
C-7Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kolokwia 3x2 godz.6
T-A-2Wprowadzenie: zasady zaliczania ćwiczeń. Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych2
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metoda równoważenia węzłów i metoda Rittera2
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych2
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych2
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych2
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne3
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem3
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnetrzne i wewnetrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory.1
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski uklad sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.2
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach3
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera2
T-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi2
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram2
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej1
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.1
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych1
T-W-12Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a.2
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego4
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem4
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5Udział w konsultacjach3
A-A-6Samodzielne praca nad działami domowymi8
67
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin3
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Zna zasady statyki
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2
IS_1A_??_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W03
Wie jak wyznaczac siły wewnętrzne w pretach kratownicy
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-3T-W-5, T-W-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W04
Zna definicje sił przekrojowych
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-4T-W-6M-1S-2
IS_1A_??_W05
Zna zasady sporządzania sił przekrojowych
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-4T-W-6, T-W-7, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-2
IS_1A_??_W06
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-5T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W07
Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-6T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1S-2
IS_1A_??_W08
Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
IS_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-7T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-2T-W-4, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U02
Umie wyznaczać siły wewnetrzne w pretach kratownic
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-3T-W-5, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U03
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-4T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U04
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczac momenty bezwładności wzglęgem tych osi
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-5T-W-9, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U05
Potrafi zydentyfikowac wybrane proste przypadki wytrzymałościowe
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-6T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U06
Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-7T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Zna zasady statyki
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W03
Wie jak wyznaczac siły wewnętrzne w pretach kratownicy
2,0
3,0Wie jak wyznaczac siły wewnętrzne w pretach kratownicy.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W04
Zna definicje sił przekrojowych
2,0
3,0Zna definicje sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W05
Zna zasady sporządzania sił przekrojowych
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W06
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W07
Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
2,0
3,0ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych, lecz nie w pełni uporzadkowaną
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W08
Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
2,0
3,0zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla prostych przypadków wytrzymałościowych, lecz popełnia pojedyncze błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych dla prostych przypadków obciażenia. Moze popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U02
Umie wyznaczać siły wewnetrzne w pretach kratownic
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w pręach kratownic metodą równoważenie węzłów lub metoda Rittera. Może popełniac drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U03
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U04
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczac momenty bezwładności wzglęgem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U05
Potrafi zydentyfikowac wybrane proste przypadki wytrzymałościowe
2,0
3,0potrafi identyfikować przypadki wytrzymałościowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U06
Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
2,0
3,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Leyko, Mechanika ogólna, PWN
  2. J. Misiak, Mechanika ogólna, WNT
  3. M. Niezgodziński, T. Niezgodziński, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  4. J. Leyko, J. Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  5. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
  6. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
  7. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  8. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
  9. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  10. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
  11. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
  3. Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kolokwia 3x2 godz.6
T-A-2Wprowadzenie: zasady zaliczania ćwiczeń. Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych2
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metoda równoważenia węzłów i metoda Rittera2
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych2
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych2
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych2
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne3
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem3
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnetrzne i wewnetrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory.1
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski uklad sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.2
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach3
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera2
T-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi2
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram2
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej1
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.1
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych1
T-W-12Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a.2
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego4
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem4
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5Udział w konsultacjach3
A-A-6Samodzielne praca nad działami domowymi8
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin3
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Zna zasady statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojeciami w mechanice, zasadami statyki oraz założeniami wytrzymałości materiałów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnetrzne i wewnetrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w ukladach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski uklad sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metoda równoważenia węzłów i metoda Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W03Wie jak wyznaczac siły wewnętrzne w pretach kratownicy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejetnosci wyznaczania sił w pretach kratownic
Treści programoweT-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metoda równoważenia węzłów i metoda Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczac siły wewnętrzne w pretach kratownicy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W04Zna definicje sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach
Treści programoweT-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna definicje sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W05Zna zasady sporządzania sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach
Treści programoweT-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W06Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Wyznaczanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W07Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Treści programoweT-W-12Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a.
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych, lecz nie w pełni uporzadkowaną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W08Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla prostych przypadków wytrzymałościowych, lecz popełnia pojedyncze błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w ukladach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych dla prostych przypadków obciażenia. Moze popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Umie wyznaczać siły wewnetrzne w pretach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejetnosci wyznaczania sił w pretach kratownic
Treści programoweT-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metoda równoważenia węzłów i metoda Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w pręach kratownic metodą równoważenie węzłów lub metoda Rittera. Może popełniac drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U03Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach
Treści programoweT-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U04Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczac momenty bezwładności wzglęgem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Wyznaczanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Potrafi zydentyfikowac wybrane proste przypadki wytrzymałościowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Treści programoweT-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi identyfikować przypadki wytrzymałościowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U06Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-7Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-15Metoda Mohra wyznaczania linii ugięcia belek
T-A-9Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-11Wyznaczanie linii ugięcia belek: sposób Clebscha, met. Mohra
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0