Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie |
W-2 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-3 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności |
C-2 | Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne |
C-3 | Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna | 3 |
T-L-2 | Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna | 5 |
T-L-3 | Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych | 1 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza | 3 |
T-L-5 | Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie wykonanych operatów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne | 2 |
T-W-2 | Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów | 2 |
T-W-3 | Charakterystyki opadów cieklych | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki opadów stałych | 1 |
T-W-5 | Parowanie i transpiracja | 2 |
T-W-6 | Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej | 2 |
T-W-7 | Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu | 2 |
T-W-8 | Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów | 3 |
T-W-9 | Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii | 2 |
T-W-10 | Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych | 3 |
T-W-11 | Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa | 1 |
T-W-12 | Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania | 2 |
T-W-13 | Formy denne, ich związki z warunkami przepływu | 1 |
T-W-14 | Metody określania przepływów charakterystycznych | 4 |
T-W-15 | Test sprawdzający wiedzę | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych | 14 |
A-L-3 | Wykonanie operatu hydrologicznego - współczynnik odpływu | 8 |
A-L-4 | Wykonanie operatu hydrologicznego - krzywa związku wodowskazów | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | IS_1A_W13, IS_1A_W18, IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2 |
IS_1A_null_U02 Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2 |
IS_1A_null_U03 Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | IS_1A_U13 | T1A_U03 | — | C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | IS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-15 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dostatecznym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dość dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu ponad dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu bardzo dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii |
3,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym | |
IS_1A_null_U02 Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii |
3,0 | Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie | |
4,0 | Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski | |
4,5 | Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą | |
5,0 | Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu | |
IS_1A_null_U03 Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej |
3,0 | Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne | |
3,5 | Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre | |
4,0 | Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre | |
4,5 | Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre | |
5,0 | Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
- Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993