Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Pompy,wentylatory i sprężarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy,wentylatory i sprężarki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,70,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek orach zasadami ich efektywnej eksploatacji
C-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów3
T-L-2Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej3
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki tłokowej3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów3
T-W-3Instalacja hydrauliczna. Bilans energii dla instalacji hydraulicznej. Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego2
T-W-4Podział pomp. Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych2
T-W-5Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera). Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Straty wlotowe i wylotowe do wirnika2
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej2
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy2
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie2
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności2
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp2
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja3
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów2
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki2
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do „wejściówek”5
A-L-4Przygotowanie sprawozdania20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń10
52
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów22
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy strudenta w trakcie zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W02
Student zna podstawowe parametry i charakterystyki pomp, wentylatorów sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
IS_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_null_W01
Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji oraz zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
IS_1A_W10, IS_1A_W09T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U02
Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1
IS_1A_??_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2
IS_1A_null_U01
Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
IS_1A_U01T1A_U13, T1A_U14C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę w zespole
IS_1A_K03T1A_K03C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W02
Student zna podstawowe parametry i charakterystyki pomp, wentylatorów sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów i podstawowe charakterystiki urządzeń transportowych.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_1A_null_W01
Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji oraz zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego. Student zna podstawowe elementy urządzenia transportowego płynu.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U02
Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego na podstawie pomiarów.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
IS_1A_null_U01
Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady danego urządzenia transportowego
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę w zespole
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1975
  2. Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe, Envirotech, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz. II Pompy i wentylatory. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1978
  2. Czasopisma techniczno-naukowe, Pompy Pompownie, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator., 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów3
T-L-2Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej3
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki tłokowej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów3
T-W-3Instalacja hydrauliczna. Bilans energii dla instalacji hydraulicznej. Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego2
T-W-4Podział pomp. Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych2
T-W-5Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera). Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Straty wlotowe i wylotowe do wirnika2
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej2
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy2
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie2
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności2
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp2
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja3
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów2
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki2
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do „wejściówek”5
A-L-4Przygotowanie sprawozdania20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń10
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów22
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Student zna podstawowe parametry i charakterystyki pomp, wentylatorów sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek orach zasadami ich efektywnej eksploatacji
C-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów
T-L-2Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki tłokowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów i podstawowe charakterystiki urządzeń transportowych.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_W01Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji oraz zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
IS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek orach zasadami ich efektywnej eksploatacji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów
T-W-3Instalacja hydrauliczna. Bilans energii dla instalacji hydraulicznej. Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego
T-W-4Podział pomp. Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych
T-W-5Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera). Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Straty wlotowe i wylotowe do wirnika
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego. Student zna podstawowe elementy urządzenia transportowego płynu.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów
T-W-3Instalacja hydrauliczna. Bilans energii dla instalacji hydraulicznej. Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego
T-W-4Podział pomp. Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych
T-W-5Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera). Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Straty wlotowe i wylotowe do wirnika
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U03Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów
T-L-2Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki tłokowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego na podstawie pomiarów.
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_U01Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek orach zasadami ich efektywnej eksploatacji
C-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-2Metodyka określania oporów hydraulicznych rurociągów. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych: metoda analityczna, nomogramy, programy wspomagające pracę projektanta. Charakterystyka rurociągu. Sposoby wyznaczania charakterystyki rurociągu: metoda analityczna, metoda graficzna. Łączenie szeregowe, równolegle i mieszane rurociągów. Wyznaczanie charakterystyki zastępczej układu rurociągów
T-W-3Instalacja hydrauliczna. Bilans energii dla instalacji hydraulicznej. Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego
T-W-4Podział pomp. Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych
T-W-5Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera). Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Straty wlotowe i wylotowe do wirnika
T-W-6Charakterystyki teoretyczne i rzeczywiste pompy wirnikowej. Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres i pole stosowalności pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy
T-W-8Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-9Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne), a zużycie energii. Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Pompy wyporowe: podział, budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-12Podział wentylatorów. Wentylatory osiowe i promieniowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja wentylatorów Wyróżniki charakteryzujące pracę wentylatorów
T-W-13Sprężarki. Podział sprężarek. Sprężarki wirnikowe. Sprężarki odśrodkowe: budowa, zasada działania, charakterystyki. Sprężarki wyporowe budowa, zasada działania, charakterystyki
T-W-14Dobór pomp, wentylatorów i sprężarek według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady danego urządzenia transportowego
3,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów
T-L-2Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki tłokowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy strudenta w trakcie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0