Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia chłodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia chłodnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie obiegów chłodniczych | 14 |
T-A-2 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe | 2 |
T-W-2 | Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s. | 2 |
T-W-3 | Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów. | 2 |
T-W-4 | Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy. | 2 |
T-W-5 | Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni. | 2 |
T-W-6 | Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb. | 2 |
T-W-7 | Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch. | 2 |
T-W-8 | Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie). | 2 |
T-W-9 | Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG. | 2 |
T-W-10 | Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego. | 2 |
T-W-11 | Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek. | 2 |
T-W-12 | Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych. | 1 |
T-W-13 | Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe. | 1 |
T-W-14 | Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem | 2 |
T-W-15 | Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów | 2 |
T-W-16 | Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy. | 1 |
T-W-17 | Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | IS_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | IS_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W03 Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, handlu i gospodarstwie domowym. | IS_1A_W12 | T1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W04 Ma podstawową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_1A_??_U02 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | IS_1A_U20 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_1A_??_U03 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | IS_1A_U21 | T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U04, InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | IS_1A_K05 | T1A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_1A_??_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_1A_??_W03 Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, handlu i gospodarstwie domowym. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_1A_??_W04 Ma podstawową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_1A_??_U02 Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_1A_??_U03 Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IS_1A_??_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | tudent wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, I.P.P.U MASTA, 1995
- Fodemski F.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkstkach morskich., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- Piotrowski J., Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991
Literatura dodatkowa
- Bohdal T., Charum H.; Czapp M., Urządzenia chłodncize sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2006