Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Infrastruktura Transportu Wodnego

Sylabus przedmiotu Inżynieria elektryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria elektryczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, matematyki i informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
C-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.2
T-L-2Badanie wyłącznika nadprądowego.2
T-L-3Badanie wyłącznika różnicowoprądowego.2
T-L-4Instalacje oświetleniowe.2
T-L-5Układ sieci TN2
T-L-6Układ regulacji temperatury2
T-L-7Inteligentne instalacje elektryczne6
T-L-8Badanie transformatora2
T-L-9Badanie maszyny prądu stałego2
T-L-10Badanie maszyny trójfazowej asynchronicznej2
T-L-11Badanie maszyny synchronicznej2
T-L-12Rozruch i sterowanie maszyny asynchronicznej2
T-L-13Zaliczenie i odrabianie zaległości2
30
wykłady
T-W-1Obwody prądu stałego2
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.2
T-W-3Pole magnetyczne.3
T-W-4Obwody prądu przemiennego2
T-W-5Maszyny elektryczne2
T-W-6Instalacje elektryczne3
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnianie wiedzy z literatury24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia12
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
IS_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1, C-2T-L-7, T-L-9, T-W-2, T-L-2, T-L-10, T-W-1, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-12, T-L-8, T-L-5, T-L-11M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
IS_2A_U11T2A_U10InzA2_U03C-3, C-2T-L-9, T-W-5, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-L-10, T-L-5, T-W-6, T-L-8, T-L-2, T-L-11, T-L-12, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-3, C-2T-W-6, T-L-2, T-L-9, T-W-2, T-L-6, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-11, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-1, T-L-8, T-W-3, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Przeździecki, Elektrotechnika i elektronika, PWN
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, PWN, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Materiały do wykładów udostępnione przez prowadzącego zajęcia, 2011
  2. Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.2
T-L-2Badanie wyłącznika nadprądowego.2
T-L-3Badanie wyłącznika różnicowoprądowego.2
T-L-4Instalacje oświetleniowe.2
T-L-5Układ sieci TN2
T-L-6Układ regulacji temperatury2
T-L-7Inteligentne instalacje elektryczne6
T-L-8Badanie transformatora2
T-L-9Badanie maszyny prądu stałego2
T-L-10Badanie maszyny trójfazowej asynchronicznej2
T-L-11Badanie maszyny synchronicznej2
T-L-12Rozruch i sterowanie maszyny asynchronicznej2
T-L-13Zaliczenie i odrabianie zaległości2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwody prądu stałego2
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.2
T-W-3Pole magnetyczne.3
T-W-4Obwody prądu przemiennego2
T-W-5Maszyny elektryczne2
T-W-6Instalacje elektryczne3
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnianie wiedzy z literatury24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia12
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-L-7Inteligentne instalacje elektryczne
T-L-9Badanie maszyny prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-L-2Badanie wyłącznika nadprądowego.
T-L-10Badanie maszyny trójfazowej asynchronicznej
T-W-1Obwody prądu stałego
T-L-4Instalacje oświetleniowe.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-6Instalacje elektryczne
T-L-6Układ regulacji temperatury
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-3Pole magnetyczne.
T-L-3Badanie wyłącznika różnicowoprądowego.
T-L-12Rozruch i sterowanie maszyny asynchronicznej
T-L-8Badanie transformatora
T-L-5Układ sieci TN
T-L-11Badanie maszyny synchronicznej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
S-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-L-9Badanie maszyny prądu stałego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-L-6Układ regulacji temperatury
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-L-7Inteligentne instalacje elektryczne
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-L-4Instalacje oświetleniowe.
T-L-3Badanie wyłącznika różnicowoprądowego.
T-W-1Obwody prądu stałego
T-L-10Badanie maszyny trójfazowej asynchronicznej
T-L-5Układ sieci TN
T-W-6Instalacje elektryczne
T-L-8Badanie transformatora
T-L-2Badanie wyłącznika nadprądowego.
T-L-11Badanie maszyny synchronicznej
T-L-12Rozruch i sterowanie maszyny asynchronicznej
T-W-3Pole magnetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-6Instalacje elektryczne
T-L-2Badanie wyłącznika nadprądowego.
T-L-9Badanie maszyny prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-L-6Układ regulacji temperatury
T-L-5Układ sieci TN
T-L-12Rozruch i sterowanie maszyny asynchronicznej
T-L-7Inteligentne instalacje elektryczne
T-L-11Badanie maszyny synchronicznej
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-1Obwody prądu stałego
T-L-3Badanie wyłącznika różnicowoprądowego.
T-L-4Instalacje oświetleniowe.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.
T-L-8Badanie transformatora
T-W-3Pole magnetyczne.
T-L-10Badanie maszyny trójfazowej asynchronicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0