Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo-1
Specjalność Ogrzewanie i Wentylacja
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej30
30
wykłady
T-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-2Instalacje parowe2
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary3
T-W-4Osprzęt kotłów parowych4
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe2
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych6
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych4
T-W-8Ogdazowanie wody2
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.2
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego28
A-P-3Zaliczenie projektu1
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Samodzielna lektura8
A-W-5Obecność na egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
IS_2A_W01T2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U07
Student korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta ciepłowni parowej
IS_2A_U07T2A_U07C-2T-P-1M-2S-2
IS_2A_??_U08
Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
IS_2A_U08T2A_U07C-2T-P-1M-2S-2
IS_2A_??_U19
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K05
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IS_2A_K05T2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-2
IS_2A_??_K06
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
IS_2A_K06T2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U07
Student korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta ciepłowni parowej
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_U08
Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_U19
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K05
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_??_K06
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
  2. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-2Instalacje parowe2
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary3
T-W-4Osprzęt kotłów parowych4
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe2
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych6
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych4
T-W-8Ogdazowanie wody2
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.2
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego28
A-P-3Zaliczenie projektu1
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Samodzielna lektura8
A-W-5Obecność na egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U07Student korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta ciepłowni parowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.
Treści programoweT-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U08Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.
Treści programoweT-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.
Treści programoweT-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych.
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej
3,5
4,0
4,5
5,0