Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Wentylacja pożarowa i przeciwwybuchowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wentylacja pożarowa i przeciwwybuchowa | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Systemy zabezpieczeń przeciw pożarowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową i przeciwwybuchową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie | 28 |
T-A-2 | zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej. | 2 |
T-W-2 | Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej i przeciwwybuchowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji. | 4 |
T-W-3 | Systemy wentylacji pożarowej. Klapy dymowe. Systemy nawiewno-wywiewne. Układy wentylacji pożarowej połączone z wentylacją ogólną. Powietrzne kurtyny pożarowe. Systemy różnicowania ciśnienia. | 7 |
T-W-4 | Urządzenia oddymiające i odprowadzające ciepło. Wyciągi naturalne i mechaniczne. | 6 |
T-W-5 | Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne. | 5 |
T-W-6 | Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i wybuchu i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym | IS_2A_W06, IS_2A_W14 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_null_W02 ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie wentylacji pożarowej | IS_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
IS_2A_null_W03 ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania i projektowania systemów wentylacji pożarowej | IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim zagadnienia związane z wentylacją pożarową, korzystając z literatury i innych źródeł informacji | IS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
IS_2A_null_U02 umie dokonać klasyfikacji systemów wentylacji pożarowej | IS_2A_U14 | T2A_U10 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IS_2A_null_U03 potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej | IS_2A_U10 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | IS_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_K02 ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i wybuchu i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
IS_2A_null_W02 ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
IS_2A_null_W03 ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania i projektowania systemów wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim zagadnienia związane z wentylacją pożarową, korzystając z literatury i innych źródeł informacji | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_null_U02 umie dokonać klasyfikacji systemów wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_null_U03 potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IS_2A_null_K02 ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Brzezińska D., Jędrzejewski R., Wentylacja pożarowa budynków wysokich i wysokościowych, Fluid Desk, Szczecin, 2003
- Mizieliński B., Wentylacja pożarowa, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1985
- Szymański T., Wasiluk W., Wentylacja użytkowa. Poradnik, IPPU Masta, Gdańsk, 1999
Literatura dodatkowa
- Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2006
- Holewa P., Kubicki G., Sypek G., Wiche J., Zapała R., Systemy różnicowania ciśnienia w budynkach wielokondygnacyjnych. Przewodnik, Smay Sp. z o.o., Kraków, 2012
- Recknagel, Kompendium Ogrzewnictwa i Klimatyzacji, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Sychta Z., Badania nad dymotwórczością materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Miegoń L., Orłowski A., Wentylacja pomieszczeń pożarowo niebezpiecznych, Instytut wydawniczy CRZZ, Warszawa, 1973