Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Eksploatacja statków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja statków | ||
Specjalność | Infrastruktura Transportu Wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia. Hydraulika koryt otwartych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawy eksploatacji statku śródlądowego (barki, pchacze) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku | 6 |
T-P-2 | Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego | 6 |
T-P-3 | Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym | 6 |
T-P-4 | Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek | 6 |
T-P-5 | Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku | 2 |
T-W-2 | Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych | 3 |
T-W-3 | Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych | 2 |
T-W-4 | Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych | 2 |
T-W-5 | Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku. | 2 |
T-W-6 | Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży | 2 |
T-W-7 | Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 6 |
A-P-4 | Przygotowanie i zaliczenie projektu | 4 |
A-P-5 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 7 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie i za;liczenie przedmiotu | 6 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referaty, ocena wiedzy z zakresu eksploatacji statków |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | IS_2A_W05, IS_2A_W09, IS_2A_W12 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-P-2, T-W-4, T-P-3, T-W-7, T-W-1, T-P-4, T-P-5, T-W-5, T-W-3, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | IS_2A_U17, IS_2A_U20, IS_2A_U24 | T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-P-2, T-W-1, T-P-4, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-3, T-W-1, T-P-5, T-P-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-P-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w eksploatacji statków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z eksploatacją statków ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w eksploatacji statków, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Wróblewski M., Poradnik teorii prowadzenia statku, Państwowa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1966
- Praca zbiorowa, Rozwój środków transportu, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1981
- Praca zbiorowa, Podręcznik do nauki na stopnie oficerskie w zawodzie nawigatora na statkach żeglugi śródlądowej, P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław, 1984
- Praca zbiorowa pod red. Rydzykowskiego W. i Wojewódzkiej-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Woś K., Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunki integracji Polski z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza SADYBA, Warszawa, 2005
- xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy